DAF Trucks uit Westerlo presenteerde de eerste demovrachtwagens die voldoen aan de strenge Euro 6-emissienormen die volgend jaar in voege treden. Met de Euro 6-emissienormen legt de Europese Unie strikte grenzen op aan de uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden. Voor auto’s worden die normen in september 2014 van kracht, maar voor vrachtwagens is dat al in januari. Met nog goed een half jaar te gaan, rolden intussen de eerste Euro 6-vrachtwagens van de band. “Met de ontwikkeling van het nieuwe Euro 6-gamma en de nodige aanpassingen in de productieprocessen is een investering van één miljard euro gemoeid”, zegt plantmanager Marc Beets van DAF Trucks Vlaanderen. “In Westerlo hebben we flink bijgebouwd. De hoofdlijnen hebben we zo aangepast dat ze naast de Euro 5-modellen ook de nieuwe Euro 6-types kunnen maken. Er kwamen 33 nieuwe robots bij.”
De Belgische en Luxemburgse dealers kregen de sleutels van de Euro 6 XF-demovrachtwagens overhandigd, waarmee ze hun klanten die kunnen laten zien, voelen en ruiken. “Alles aan de Euro 6 is nieuw, van het chassis tot de aandrijflijn, van de motor tot het design”, zegt managing director Marty van den Dungen van DAF Trucks België. De lage operationele kosten, laag gewicht en laag verbruik zijn de troeven voor de transporteurs. Voor de truckers liggen de pluspunten in een beter rij- en slaapcomfort en allerlei technische snufjes voor veiligheid en efficiënter rijden. De verwachtingen bij DAF Trucks zijn erg hoog gespannen. Het succes van de voorganger XF 105 Euro 5 ATe stuwde de fabrikant naar de top van de vrachtwagenmarkt. In het segment van de zware trekkers is DAF Trucks Europees marktleider.
Bij DAF Trucks in Oevel zijn meer dan 2000 mensen aan de slag. “Bij al die veranderingen zijn onze werknemers met hun ervaring en know-how nauw betrokken geweest. Zij kennen het productieproces van onze vrachtwagens beter dan wie ook”, zegt Beets.