Explosieve Groei door Duitse Deal: Het bedrijf zit in een stroomversnelling. Na een omzetstijging van 20% in 2024, rapporteert Foodmaker een groei van 41% in het eerste kwartaal van 2025, met een piek van +60% in maart. De drijvende kracht hierachter is de succesvolle lancering in Duitsland. Na een testfase liggen de maaltijden van Foodmaker sinds vorige maand in alle 3.800 supermarkten van Rewe, de tweede grootste retailer van Europa. “Duitsland is nu al onze eerste markt, voor Frankrijk, België en Nederland. Sinds het begin van het jaar zien we hier een groei van 390%”, aldus CEO Lieven Vanlommel in La Libre.
Niet alleen in Duitsland boert Foodmaker goed. Ook bij bestaande partners is er significante groei: bij Delhaize in België noteerde het bedrijf +31% in het eerste kwartaal, en bij het Franse Franprix zelfs +80%. De maaltijden zijn ook te vinden bij Monoprix in Frankrijk en Albert Heijn in Nederland.

Expansie restaurants gaat door
Naast de retailactiviteiten blijft Foodmaker ook investeren in eigen restaurants. Vorig jaar kwamen er tien nieuwe vestigingen bij, waarvan negen in België. Voor dit jaar staan vijf openingen gepland, waaronder locaties in Brussel (coworking Silversquare), Sint-Niklaas en de allereerste in Duitsland. Het bedrijf zoekt nu ook franchisepartners per land om de groei verder te ondersteunen. Momenteel heeft Foodmaker 21 eigen restaurants in België (in winkelstraten, bedrijven en bij Sportoase), twee in Parijs en twee in Nederland.
De forse internationale groei legt druk op de productiecapaciteit. De centrale keuken in Westerlo kan momenteel 150.000 tot 200.000 maaltijden per dag aan. Om de stijgende vraag, vooral vanuit Duitsland, te kunnen bijbenen, is opschaling noodzakelijk. Foodmaker plant daarom een aanzienlijke uitbreiding van de site in Westerlo. Er zal een vergunningsaanvraag worden ingediend voor een bijkomend gebouw, dat tegen 2027 operationeel moet zijn.