foodmaker vedge bags

Foodmaker wint Mercuriusprijs

OEVEL - Foodmaker uit Oevel (Westerlo), met wereldsterren Tom Boonen, Kim Clijsters en Vincent Kompany als uithangbord, heeft de prestigieuze Mercuriusprijs gewonnen. Die kreeg het bedrijf voor het ‘winkelconcept van het jaar’.

Midden maart kreeg ceo Lieven Vanlommel het toch benauwd. De 24 restaurants van Foodmaker gingen dicht en ook een megacontract met Brussels Airlines – Foodmaker levert alle voeding aan boord – werd stopgezet. Bovendien viel tijdelijk het doek over alle saladbars, waaronder een honderd bij Delhaize. Het bedrijf had in 2018 in de Nijverheidsstraat in het Kempense Oevel nog 30 miljoen geïnvesteerd in een splinternieuwe vestiging van twintigduizend vierkante meter.

“We zagen in een week tijd onze omzet met 90% kelderen. Met het team hebben we een brainstormsessie gehouden. Finaal deed wielrenner Victor Campenaerts bij mij het licht branden”, vertelt Lieven Vanlommel in Gazet van Antwerpen. “In zijn voorbereiding om vorig jaar het werelduurrecord te verbreken, had hij gezegd: ‘Lieven, ik kom geen winkel meer binnen. Kunnen jullie me de uitgebalanceerde voeding aan huis brengen?’ Samengevat: als de mensen niet meer naar onze restaurants en saladbars kunnen gaan, dan brengen wij het eten aan huis.”

Het team van acht computerspecialisten bouwde volgens de ceo dag en nacht aan een onlineplatform. “En we staan er, sterker dan ooit. We hebben vijf koelcamionettes gekocht om onze vers bereide maaltijden rond te brengen.”, zegt Vanlommel. “We werken niet alleen voor groepen. Ga naar onze website, tik een bestelling in en we brengen ze aan jouw deur.”

Bij Foodmaker in Oevel werken 250 mensen, zestig bedienden en 190 arbeiders. “We hebben vijf diëtisten in dienst. Aan elk recept is zes maanden werk voorafgegaan”, zegt Vanlommel. “We werken volgens het farm to fork-principe. We hebben grote biovelden in Assent bij Diest en onze spelt groeit in Laakdal en we leveren kant-en-klare warme en koude gerechten af.”

Lieven Vanlommel was verrast toen hij vernam dat zijn bedrijf het ‘winkelconcept van het jaar’ heeft bedacht, bekroond met de Mercuriusprijs van de handelsfederatie Comeos. “Wat wil je als je Ikea, Decathlon, Ici Paris XL de loef afsteekt”, zegt hij. “Financieel zijn we zeker niet bij de eersten van de klas, maar ons potentieel is enorm. Een feestje bouwen kan niet, maar elke medewerker krijgt een fles champagne.”