Alleen ondernemers uit Groot Hoogstraten – Hoogstraten, Wortel, Minderhout, Meerle, Meer en Meersel-Dreef – nemen deel, waardoor het evenement een sterke lokale verankering heeft. Bezoekers kunnen aan de hand van een kaart met deelnemers zelf een route samen stellen langs winkels, ateliers, werkplaatsen en toonzalen, waar zij vakmanschap van dichtbij kunnen beleven. Elke locatie voorziet bovendien een culinaire versnapering.
Samenwerking
Het concept is ontwikkeld door de werkgroep ‘Groot Hoogstraten’ van Beleef Hoogstraten, bestaande uit lokale ondernemers die geloven in de kracht van samenwerking. De organisatie is in handen van Kristof Schrauwen (Houtambacht), Jan van den Berg (Installatiebedrijf Van den Berg), Bob Jansen (Jansen Keukens), Kirsten de Beuckelaer (Tegels Gebr. De Beuckelaer), Els Goetschalckx (Mertens Interieur) en Arne Dondeyne (Mark & Think).
“Het is fantastisch om te zien hoe enthousiast iedereen er op reageert.” Editie 2026 staat reeds in de stijgers, verklapt de website, en het eigenlijke weekend moet nog komen. Voor Vakwerk in Hoogstraten werd gebruik gemaakt van twee lokale communicatiepartners. Mark & Think, het communicatiebureau van Arne Dondeyne, verzorgde de website, branding, het drukwerk en de visuele identiteit van het evenement. Advertised, onder leiding van Laurann Van de Peer, zette een online campagne met betalende advertenties op poten.
Toegankelijk
Vakwerk in Hoogstraten is een toegankelijk evenement voor iedereen die tuin, zwemvijver, bouw- en interieurinspiratie wil opdoen en het vakmanschap van lokale ondernemers wil ontdekken. Met 24 deelnemers en een mix van beleving en gastronomie belooft het een fijne ervaring te worden.
