Het nieuwe woongebied zou ingepland worden op de hoek van de Dr. Van De Perrestraat en Heistraat, pal naast de spoorweg bij het Geelse station. De twee woningen op de hoek, waaronder de vroegere bekende bloemenzaak Vranckx, moeten daarvoor verdwijnen. De betrokken percelen waar bouwheer Matexi zijn plannen wil ontvouwen, hebben een eerder grillige vorm. Zigzag loopt het deels achter het eerstvolgende appartementencomplex in de Dr. Van De Perrestraat en achter de bestaande huizen in de Heistraat door.
Aan de plannen is de voorbije twee jaar flink gesleuteld, waarbij achtereenvolgens meerdere versies aan de stad Geel en spoorpartners NMBS en Infrabel zijn voorgelegd. In 2019 overwogen die spoorpartners in het licht van het zogenaamde complexe project Stationsomgeving om de betreffende gronden aan te kopen en als bijkomende parking en fietsenstalling voor het station te ontwikkelen. Maar die piste is verlaten, zodat Matexi zijn definitieve plannen nu ingediend heeft met het oog op een omgevingsvergunning.
Vijf hoog
In feite bestaat het project uit een grote residentie met verschillende bouwvolumes, die bovendien uiteenlopende hoogtes hebben. Zo spreekt het ontwerp over een westelijke en oostelijke toren aan weerszijden van het geheel, de eerste met vier en de tweede met vijf bouwlagen. Die sluiten aan bij de bestaande bouwhoogtes in de twee straten. Ter vergelijking: de in het oog springende Residentie Romano aan de overkant van de Dr. Van De Perrestraat heeft delen die zelfs acht verdiepingen hoog zijn. De nieuwe gebouwen geven uit op een groen binnenplein.
“De architectuur van het gebouw tracht aan te sluiten bij de omgeving aan de rand van het stationsplein”, klinkt het in de aanvraag. “Hoewel het gebouw voornamelijk een wand langs het plein moet vormen, is er toch gezocht naar een kleinschaligheid om een eigenheid en adresseerbaarheid te geven voor de bewoner en de passant. Ingesloten terrassen aan de zuidzijde zorgen voor sociale controle richting het perron, zonder in te boeten op leefkwaliteit. Collectieve tuin- en dakzones versterken de samenhang en belevingswaarde van de residentie.”
Opvallend is dat de strook achter de huizen in de Heistraat volledig ingevuld wordt als parkeerzone voor 52 voertuigen, deels met carports. Daarnaast zijn er nog 22 plaatsen in een ondergrondse parking. Het complex omvat ook 116 fietsenstalplaatsen.
Het openbaar onderzoek over de aanvraag loopt nog tot en met 1 maart.