IceFactory Beerse Het team van Icefactory Europe met de ochtendshift en rechts zaakvoerders Michael Beers en zijn schoonbroer Michael De Mayer in de ijshal waar het min 20 is. © kristin matthyssen

Grootste ijsblokjesfabriek van Europa deelt gratis ijsblokjes uit aan jeugdbewegingen en rusthuizen in Beerse en Ranst

Icefactory Europe, de grootste ijsfabriek van het Europees vasteland, schenkt gratis ijsblokjes aan de jeugdverenigingen en woonzorgcentra in Beerse en Ranst zolang de hittegolf duurt. Waarom juist die twee gemeenten? “Vroeger zaten we met onze productievestiging in Oelegem (Ranst). De band met Ranst blijft. In 2023 verhuisden we naar Beerse”, vertelt Michael Beers.

Vorig jaar was het een vrij natte zomer, maar bij de vorige hittegolf enkele jaren geleden deelde Icefactory Europe ook al eens gratis ijsblokjes uit aan de lokale jeugdbewegingen die op kamp vertrokken. “Daar werd toen gretig gebruik van gemaakt”, weet Michael Beers nog. “Ik herinner me een jeugdbeweging die dat zelfs gewoon met de open remorque kwam ophalen. Het is tot min twintig diepgevroren en goed verpakt: dat smelt niet zo gauw. Je kan er helemaal mee tot de Ardennen rijden. Meestal nemen ze zestig of honderd kilo mee naar hun kampplaats, om het daar in een diepvriezer te steken. De jongeren gebruiken het in hun drinken, maar ook om in de zwembadjes van de kinderen te kappen. Op de duur is dat water ook warm en niet meer verfrissend. Er is al een groep uit Ranst geweest die naar Temse op kamp vertrekt.”

Ook rusthuizen uit Beerse en Ranst mogen bij Icefactory Europe gratis ijsblokjes komen halen zolang het bloedheet is. “Misschien om in de verkwikkende voetbadjes van de senioren te doen, al merken we dat daar de interesse wel minder is”, zegt Michael.

Icefactory Europe verhuisde de productie van Ranst naar de nieuwe vestiging in Beerse. Foto: Icefactory Europe

Twee jaar geleden verhuisde Icefactory Europe van Oelegem naar de veel grotere bedrijfsgebouwen van Glacio in Beerse op de Lilsedijk. In een ver verleden werd het nog gebouwd door de oprichter van de Pinti-ijsfabriek, later kwamen er tal van roomijsproducenten. Het is een gigantisch gebouw met veel opslagruimte, wat Icefactory Europe – nu Europa onder de hitte kreunt – goed van pas komt.

Lees ook: Icefactory Europe wil op de nieuwe site in Beerse de grootste ijsproducent van Europa worden

“In Oelegem zaten we te krap. Het gebouw was ook verouderd. Hier hebben we heel veel zonnepanelen op ons dak. Als je een ijshal tot min twintig graden moet afkoelen als het buiten plus dertig is: dat vréét energie”, vertelt Michael Beers. “Wij produceren hier 240 ton ijs – vooral crushed ice als ijsblokjes – per dag, dat we in heel Europa verkopen. Onze meest verre bestemming met de vrachtwagen is Cyprus. Momenteel krijgen we heel veel aanvragen uit Frankrijk en Italië omdat de producenten de vraag daar niet kunnen bijhouden. Hier vertrekken zeventien tot twintig trailers per dag vol ijs. Ook in Oostenrijk is het momenteel bloedheet.”

Icefactory Europe produceert en levert ook gepersonaliseerde ijsblokjes. Foto: Icefactory Europe

De zomer is de toptijd, maar Icefactory Europe produceert het hele jaar door. In de vrieshal staan zesduizend palletten in stock. “Soms gaan er vijfhonderd palletten per dag buiten. Wij leveren aan retailers, horeca, grootverbruikers zoals events en festivals, privéfeesten én aan particulieren. We hebben het uitbreiden van de laadkades speciaal uitgesteld tot na de zomer om nu alles op bevoorrading te zetten.”

Kunst

Van een vorig gesprek toen de ijsfabriek nog in Oelegem zat, herinneren we ons hoe Michael vertelde dat de perfecte ijsblokjes maken een kunst is. Je moet vertrekken met goed water, anders wordt het niks en verpesten de ijsblokjes de smaak van je drankje. “Wij gebruiken Pidpa-drinkwater, dat we nog filteren, met UV behandelen en ontharden.” Icefactory maakte faam met de grote ijsballen voor in de gin, “maar onze focus ligt op crushed ice en ijsblokjes.”

Als we een foto in de vrieshal nemen, bijt de kou in onze neus. De haren komen recht op onze armen, dírect. “Zelfs onze camions zijn min twintig voorgekoeld als ze hier arriveren om het ijs op te halen. We werken momenteel in twee shiften, met zes personen per shift, van zes uur ‘s morgens tot tien uur ‘s avonds, zes dagen op de zeven momenteel, zolang het hoogseizoen is.”