Steeds meer bedrijven zoeken hun heil in een verkoop via het internet. Ook bij het online bureau Intracto digital agency uit Olen zien ze het aantal webshops toenemen. “De vraag naar webshops zit al enige tijd in de lift, maar dit jaar is de stijging wel significant”, zegt Pieter Janssens, managing director van Intracto digital agency, die twee redenen ziet. “In de eerste plaats is de economische crisis aan het afnemen en komen er terug budgetten vrij. Heel wat bedrijven zien dat ze een online achterstand hebben goed te maken op de concurrentie. En dat is meteen de tweede reden. De hele Belgische e-commerce sector is op een korte tijd volwassen geworden waardoor de tijd rijp is geworden om zo snel mogelijk een eigen plek te claimen op het internet.”
Dat is ook wat schoenen- en lederwaren Van Loock uit Zandhoven vandaag doet met de lancering van een eigen webshop. De schoenwinkel, die al meer dan 60 jaar bestaat, deed hiervoor een beroep op Intracto digital agency. De drempel om online te kopen wordt nog meer verlaagd door Van Loock, doordat ze geen verzendingskosten aanrekenen aan de kopers. Zo zijn ze een partnership aangegaan met Bpost om alle klanten gratis te kunnen leveren en ook gratis omruilmogelijkheid aanbieden.
Voor de webshop van Van Loock hebben in totaal zo’n achttal personen een brede waaier van taken uitgevoerd. “Van kleine, simpele zaken zoals het opzetten van de server, tot grote, complexe opdrachten zoals het ontwikkelen van het check-out systeem bij aankopen. Maar in feite is het een team van vier personen geweest die het leeuwendeel van het werk heeft gedaan in een periode van vier maanden.” Ook Van Loock zelf verrichte heel wat werk. Zo beschikt de winkel over een eigen professionele fotostudio om de schoenen- en lederwarencollectie in de beste omstandigheden online te kunnen presenteren.
Dit jaar lanceerde het online bureau uit Olen al een twintigtal nieuwe webshops, waaronder Mols.be, Mephisto shop, MyUnocards.eu, Fost plus, Acco digitaal, enzovoort. “Momenteel werken we nog aan shops voor onder andere TA’OR, Mauquoy en Istrilčne en onderhouden we doorlopend bestaande webshops zoals Hubo, EuroGifts, Farmaline en Carmi om ze concurrentieel te houden.”
Intracto digital agency is het afgelopen jaar fel gegroeid. “Waren we begin 2013 nog met een 35-tal collega’s, bieden we nu plaats aan een team van 45. En we zijn nog steeds op zoek naar nieuwe teamleden.” Die groei in collega’s is het resultaat van goede cijfers. De laatste jaren kende Intracto een systematische groei van 35 procent en ook in 2013 wordt eenzelfde groeipercentage verwacht.