Jongelui veroveren slaapwinkels met DEK-A-BED

DEK-A-BED

Wat startte als een Small Business Project is nu uitgegroeid tot een volwaardige onderneming. Onder de merknaam DEK-A-BED brengen Steffie Kempen (Herentals), Jonas Detavernier (Mol) en Koen Van Loock (Haacht) een toestelletje op de markt waarmee je eenvoudig een dekbedovertrek kunt vervangen. Sinds enkele weken wordt het verkocht in 19 Sleepy-winkels.

Nadat hun schoolproject DEK-A-BED aandacht kreeg in de media, bleven de reacties niet uit. “Iedereen vond het een geweldige uitvinding”, vertelt Steffie Kempen. “We wonnen ook verschillende prijzen met het product.”

Van de zes oorspronkelijke leden gingen ze met drie verder om een vennootschap op te richten. “Het product heeft een totaal andere look gekregen en de werking is nog meer geoptimaliseerd. De scherpe hoeken en kanten zijn ingeruild voor een mooi afgerond product,” aldus Koen Van Loock.

Verrijkend avontuur
“Hoewel we vaak werden afgeschrikt voor het ondernemen, hebben we de sprong toch gewaagd. Het verloopt zeker niet altijd vlekkeloos en er zijn evenveel ups als downs. Maar de ups geven ons wel altijd een enorme voldoening. Het is een zeer verrijkend avontuur waar we geen spijt van hebben”, benadrukt Jonas Detavernier.

Naast Sleepy zijn er ook andere winkels die het product in het assortiment hebben opgenomen. “Er zijn ook al gesprekken met verschillende buitenlandse kanalen”, verklappen de drie.

Nathalie Roels van Vlajo: “Het team van DEK-A-BED doorliep de hele ondernemingscyclus: identificeren van hun product of dienst, maken van een businessplan, zoeken van klanten, uitvoeren van opdrachten en het maken van winst. Ook de organisatie van aandeelhoudersvergaderingen hoort erbij. Want om later sterk uit de hoek te komen in een onvoorspelbare wereld, is het nodig dat onze jongeren creatief zijn, dingen durven doen én ondernemend gedrag ontwikkelen.”