Op de site waar in de Henrad-fabriek van Louis ‘Lowieke Stoof’ Hendrickx op haar hoogtepunt twee miljoen radiatoren per jaar van de band rolden, rijst intussen een gigantische nieuwbouw van vijf voetbalvelden groot op. De Duitse warenhuisgroep Lidl bouwt hier haar zesde distributiecentrum in ons land. “Het is meteen het grootste en meest duurzame van allemaal”, zegt CEO Marjolein Frederickx van Lidl België-Luxemburg. De constructie heeft zijn hoogste punt bereikt en de ruwbouw zit in de laatste fase. Lidl verwacht dat de site in de loop van volgend jaar helemaal af geraakt en in 2027 operationeel is.
“Dit nieuwe centrum is toekomstgericht, wat betekent dat het ook de komende twintig tot dertig jaar nog modern is”, gaat Marjolein Frederickx verder. “Het wordt gebouwd volgens de strenge BREEAM Outstanding normen, de hoogste internationale standaard voor duurzame gebouwen en waaraan slechts 1 procent van nieuwe projecten voldoet. Zo komt het dak vol te liggen met zonnepanelen die samen 1 megawatt aan stroom opbrengen, goed om 2.500 gezinnen per dag te bevoorraden. We doen ter plaatse aan regenwaterinfiltratie en de gebouwen zijn uitgerust met allerlei nieuwe energietechnieken. Zo dient de restwarmte van de industriële koeling voor de verwarming van de kantoren. Het is veel meer dan het logistieke verhaal alleen.”
230 nieuwe banen
Zo moet het nieuwe distributiecentrum, van 43.000 vierkante meter, goed zijn voor 230 nieuwe jobs. “Het is passend dat waar ‘Lowieke Stoof’ ooit honderden mensen uit de regio werk gaf, er nu opnieuw veel werknemers aan de slag kunnen gaan. Dat ze daarbij ontwikkelings- en opleidingskansen van Lidl krijgen is absoluut een positieve zaak. Herentals is een stad met een netto-tewerkstelling, er zijn op ons grondgebied meer banen dan er werknemers wonen. Dat willen we zo houden en dit nieuwe centrum draagt daaraan bij”, zegt de Herentalse burgemeester Jan Bertels (Vooruit).
Het distributiecentrum moet 110 laad- en loskades tellen, van waaruit wekelijks 10.000 palletten naar tachtig winkelfilialen in de provincie Antwerpen en omgeving vertrekken. Volgens de mobiliteitsstudie in het vergunningsdossier zou dat 194 vrachtwagenbewegingen per dag betekenen. Maar door intensief overleg op vraag van buurtbewoners zegde Lidl toe dat geen enkele vrachtwagen via de Herenthoutseweg naar en van de site zou rijden.

Onze groep telt momenteel 302 filialen in België. Tegen 2038 willen we nog eens tachtig winkels extra openen.
Marjolein Frederickx, CEO Lidl België-Luxemburg
Voor Lidl is het nieuwe complex een stap in de verdere expansieplannen. “Onze groep telt momenteel 302 filialen in België. Tegen 2038 willen we nog eens tachtig winkels extra openen”, stelt Marjolein Frederickx. De investering in de site in Herentals bedraagt 122 miljoen euro.
Heat21
Voor de bouw ging Lidl in zee met de Herentalse vastgoedondernemers Wim Heylen van Heylen Group en Heylen Warehouses en de Molenwater Groep van de familie Hendrickx, afstammelingen van de Henrad-stichter. “Toen Henrad in 2014 leeg kwam te staan, keek ik vanuit mijn kantoor (in het gebouw Frame21 achter de site, red.) dagelijks toe, het stond te verkommeren. Samen met de familie Hendrickx konden we het domein verwerven, samen met het perceel van de firma Geens, die brandweervoertuigen maakte. Onze projectnaam Heat21 verwijst dan ook naar de hitte die de brandweer moet bestrijden en de hitte die radiatoren produceerden”, zegt Wim Heylen met een lachje. De 21 verwijst naar de afrit 21 Herentals-Industrie op de E313, die vlakbij ligt.
Oorspronkelijk zou Heat21 een ‘industry city’ moeten worden, met een mix van bedrijven, diensten en andere tewerkstelling. Maar het project botste op veel tegenstand, onder andere van de stad Herentals. “Maar ik denk nu dat het zo moest zijn. Toen we in contact kwamen met Lidl en we samen onze schouders zetten onder de bouw van een distributiecentrum, sloot die activiteit alleszins nauw aan bij wat wij met Heylen Warehouses doen, in heel Europa logistieke centra optrekken.”
