Ruim 1 KMO op 2 in de provincie Antwerpen zegt last te ondervinden van de files. Dat blijkt uit een rondvraag van Unizo bij 989 Vlaamse KMO’s.
“Door de vele files lopen bedrijven klanten mis, werknemers geraken niet tijdig op het werk, leveringen of bestellingen komen te laat aan… Files hebben een grote impact op de efficiëntie van bedrijven”, zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt. Maar ook op de economie. Naar schatting vloeit jaarlijks 1 procent van het BBP, ofwel zo’n 4 miljard euro, naar de kosten voor de files (landenrapport Europese Commissie 2015).
Creatief omgaan
Bedrijven proberen wel creatief met het fileleed om te gaan door bijvoorbeeld werknemers van in de omgeving aan te werven, flexibele werktijden of zelfs van locatie te veranderen. “Maar het kan niet de bedoeling zijn dat bedrijven delokaliseren omwille van een onvoldoende ontsloten weggennet. De weginfrastructuur moet de bedrijven tegemoet komen en niet andersom”.
Unizo pleit voor een dringende ontwarring van de verkeersknoop. Ze denkt daarbij onder meer aan het ontdubbelen van de RO, de uitbouw van het GEN-netwerk in Brussel en de snelle realisatie van de Oosterweelverbinding in Antwerpen. Unizo vraagt ook om het systeem van spitsstroken verder uit te breiden, want deze hebben een positieve impact op de files. De beslissing van de Vlaamse overheid om bij openbaar vervoer over te stappen van basismobiliteit naar basisbereikbaarheid, kan op instemming rekenen. Op die manier worden middelen efficiënter ingezet.