Miko uit Turnhout heeft een belang van 66% verworven in het Noorse koffieservicebedrijf Kaffeautomater AS, dat acht medewerkers telt en in 2014 1,8 miljoen euro neerzette.
Kaffeautomater handelt vanuit de hoofdstad Oslo onder de naam A:KAFFE. Net als Miko focust het bedrijf zich op de out-of-home markt, waar koffie wordt gedronken buiten de eigen huiselijke sfeer, zoals kantoren, horeca en overheidsinstellingen. A:KAFFE concentreert zich op klanten in de kantorenmarkt, aan wie het koffiemachines verkoopt en daarbij een regelmatige afname van koffie bedingt. A:KAFFE staat ook in voor het onderhoud en de herstellingen van de toestellen.
Het bedrijf is relatief jong en werd opgericht in 2007. De interesse om de Miko-groep te vervoegen heeft twee hoofdredenen. Enerzijds wordt de eigenaar bekoord door de koffie van hoge kwaliteit die Miko aanbiedt. Het ethische merk Puro speelt daarbij een hoofdrol. Anderzijds schept het feit dat Miko al succesvol aanwezig is in Scandinavië, vertrouwen. De resterende 34 % van de aandelen die in handen blijven van de vorige eigenaar, zijn onderworpen aan een aan- en verkoopoptie die ten vroegste binnen vier jaar kan worden uitgeoefend.
Groeipotentieel
Frans Van Tilborg, CEO van de Miko-groep: “De Scandinavische landen staan bekend als een regio die binnen Europa economisch nog goed scoort. Vandaar dat wij enkele jaren geleden besloten om voor onze externe groei de pijlen in die richting te schieten. Dit leidde in 2013 tot twee succesvolle overnames, in Zweden en Denemarken. Het verheugt ons dat we daar nu ook Noorwegen aan kunnen toevoegen. Het bedrijf is weliswaar relatief klein, maar wij willen beide voetjes op de grond houden en geloven in het groeipotentieel dat het rijkste land ter wereld ons te bieden heeft.”