Miko verhoogt belang in Nederlands koffie- en drankenbedrijf

Koffieservicespecialist Miko uit Turnhout maakte bekend dat het zijn participatie van 25 % in het Nederlandse MAAS die het in maart van dit jaar verwierf, heeft verhoogd naar 92 %. De aandelen worden overgenomen van het investeringsfond Nimbus. De resterende aandelen komen in handen van het managementteam.

 

MAAS, dat gevestigd is in Son bij Eindhoven, behaalde  pre-COVID een omzet van circa  70 miljoen euro met ruim 500 medewerkers. MAAS plaatst bij haar cliënten middelgrote en grote koffie- en vendingtoestellen, vooral bij grote bedrijven, openbare instellingen en universiteiten. Verder neemt het ook de technische ondersteuning ter harte, en zorgt het voor de levering van alle nodige ingrediënten, naast koffie ook melk, thee en warme chocolade. Buiten warme dranken voorziet MAAS eveneens in een ruim assortiment van frisdranken, snacks, en gezonde tussendoortjes.

“MAAS is een zeer gerespecteerde speler in de Nederlandse vendingmarkt", aldus Frans Van Tilborg, ceo van de Miko-groep. "Met deze participatie zetten we Miko nog veel sterker op de kaart van Nederland. Gezien de taal, de korte geografische en culturele afstand tussen Miko en MAAS, zijn er op termijn ongetwijfeld opbouwende synergiën mogelijk.”

Ceo en mede-aandeelhouder van MAAS, Wouter Fijnaut, voegt er aan toe: “Het doet ons plezier verwelkomd te worden bij een koffiebrander die al meer dan 200 jaar bestaat, die enerzijds dus al een erg lange traditie kent, maar het anderzijds heeft klaargespeeld om zich door de eeuwen heen blijvend innovatief en flexibel op te stellen. Met de ver doorgedreven aandacht die wij besteden aan kwaliteit, service, en ook duurzaamheid, sluit ons beider visie zeer nauw aan bij mekaar.”

“Na de verkoop van onze kunststofverpakkingsafdeling begin dit jaar, worden de vrijgekomen fondsen nu aangewend om de koffieserviceafdeling verder uit te bouwen. De grote stap die wij vandaag zetten past perfect in onze langetermijnstrategie om, door middel van participaties en eigen dochterondernemingen in diverse landen, verder te bouwen aan een internationale koffieservice-organisatie. De thuislanden voor de groep binnen Europa zijn op dit moment: België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Polen, Tsjechië, Slowakije, Denemarken, Noorwegen en Zweden”, verduidelijkt Frans Van Tilborg.