Mediahuis

Moederbedrijf van Made In Kempen heeft groei- en investeringsjaar achter de rug

ANTWERPEN/KEMPEN – 2019 was voor Mediahuis een jaar van investeringen en internationale groei. De mediagroep, waartoe ook Made in Kempen behoort, realiseerde een geconsolideerde omzet van 857,9 miljoen euro en wist een sterk operationeel resultaat neer te zetten van 65,9 miljoen euro. Mediahuis realiseerde ook een sterke groei in het aantal abonnees, grotendeels toe te schrijven aan de succesvolle digitale strategie.

Mediahuis zette het afgelopen jaar zijn ambitie om verder uit te groeien tot een leidende Europese mediagroep kracht bij. De overname van het Ierse Independent News & Media, uitgever van o.a. de Irish Independent, de Sunday Independent en The Belfast Telegraph, betekende voor Mediahuis de toetreding tot de Engelstalige markt.

Eind 2019 verwierf Mediahuis 35% van de aandelen in het Amerikaanse data consultancybureau Mather Economics. Binnen de markt van de digital marketplaces wist Mediahuis zijn positie het afgelopen jaar te versterken met de verwerving van de controle over 4 All Solutions, het bedrijf achter Fortissimo, een CRM-software voor de vastgoedsector en het vastgoedportaal Immo Proxio.

Tegelijkertijd bundelden Mediahuis en DPG Media de krachten in twee belangrijke markten. In de Belgische job- en rekruteringsmarkt werden Jobat en Vacature.com ondergebracht in een gezamenlijke joint-venture die vandaag uitsluitend het merk Jobat in de markt zet. In de Nederlandse automotive markt brachten beide spelers de merken Gaspedaal en AutoTrack samen in een joint-venture.

Sterk Europees mediabedrijf

Gert Ysebaert, ceo Mediahuis Groep: “2019 was voor Mediahuis een belangrijk investeringsjaar. We investeerden in de digitale acceleratie van onze portfolio, wisten onze organisatie scherper te zetten en groeiden internationaal. In 2020 zullen deze investeringen een positief effect kennen met opnieuw een stijging van het nettoresultaat als gevolg. Onze groep beschikt vandaag over een solide financiële basis. Dit biedt ons de komende jaren de nodige ruimte voor verdere ontwikkeling. Deze ambitie, in combinatie met ons geloof in sterke onafhankelijke journalistiek en de kracht van onze groep om merken door de digitale transformatie te loodsen, maakt dat Mediahuis over alle troeven beschikt om verder uit te groeien tot een sterk Europees mediabedrijf.”