Motorcrossmarkt krimpt, Dapa breidt uit naar bedrijfskleding

dapa

Met kleppers als Joël Smets, Stefan Everts, Roger De Coster en vele anderen was België lange tijd dé motorcrossnatie. Die suprematie ligt al een tijdje achter ons. De voorbije jaren daalde het aantal omlopen en het aantal piloten. Toeleveranciers zien dus ook een deel van hun omzet wegvallen en zoeken alternatieven.

Dapa uit Beerse is al 25 jaar gespecialiseerd in kledij voor motorcross, BMX en wielrennen. “We zijn nog de enige in België die zelf de motorcrossbroeken maken”, zegt Paul Kesselaers, die de zaak runt met zijn echtgenote. De dalende omzet in motorcross wordt deels gecompenseerd met de stijgende belangstelling voor BMX, dat een Olympische sport is geworden. Maar toch zocht het bedrijf naar een bijkomende markt. “De sportkleding is sterk seizoensgebonden en we wilden iets waarmee we het hele jaar door werk hebben”, aldus Kesselaers.

Distributeur in Hulshout
Ze kwamen uit bij bedrijfskleding, persoonlijke beschermingsmiddelen en promotionele textiel- en relatiegeschenken. “We werken daarvoor samen met Dickies, een Amerikaanse producent. De verdeling voor Europa gebeurt via een bedrijf in Hulshout, dat is één van de redenen waarom we voor dit merk kozen”, zegt de zaakvoerder. “Het bedrukken en borduurwerk gebeurt in ons eigen atelier.”

Dapa richt zich met deze nieuwe activiteit tot kleine KMO’s en zelfstandigen. “Omdat we de bedrukking zelf doen, kunnen die ook per stuk of met kleinere aantallen bestellen. We passen onze druktechniek aan aan de grootte van de bestelling”, besluit Paul Kesselaers.