Het gaat al om de zesde fase in de procedureslag tussen aan één kant een projectontwikkelaar en de Belgische tak van de Nederlandse warenhuisketen Jumbo, en aan de andere kant enkele buurtbewoners en de uitbaters van de supermarkt Carrefour Market. Het voorwerp van de aanslepende discussie is het plan om naast het filiaal van Aldi op de Pas een nieuwe Jumbo te bouwen. Die zou daarbij pal tegenover de inrit naar Carrefour Market en Hubo komen te liggen.
Het is die nabijheid van andere warenhuizen en het bijkomende verkeer dat een nieuwe supermarkt op dit al drukke knooppunt teweeg zou brengen, die de buurtbewoners als voornaamste argumenten voor hun tegenstand aanhalen. Een opvallend detail is dat Carrefour Market tot begin 2024 uitgebaat werd door een Molse ondernemersfamilie, die verschillende filialen in handen had onder de naam Alma. Maar ruim een jaar geleden droeg die de uitbating over aan Carrefour. De nieuwe uitbaters van de supermarkt hebben intussen met dezelfde inzet het dossier tegen concurrent Jumbo overgenomen.
Complex dossier
De eerste aanvraag voor de bouw van een Jumbo dateert van vier jaar geleden, maar die werd in eerste fase door het Geelse college van burgemeester en schepenen geweigerd. Het is een relatief complex bouwdossier, omdat het winkelpand dan wel in woonzone zou worden opgetrokken, maar de parking voor 122 voertuigen in een zone voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen zou vallen. De aanvragers probeerden dat probleem te omzeilen door te stellen dat de parking 24 uur op 24 en zeven dagen op zeven publiek te gebruiken zou zijn, ook voor de mensen van het achterliggende Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum (OPZ) Geel. Toch vormde juist dit onderdeel voor Geel een struikelblok.

In beroep bij de deputatie in de lente van 2022 kreeg Jumbo toch een vergunning, hoewel de provinciaal omgevingsambtenaar negatief adviseerde. De buurtbewoners en Alma trokken – ieder afzonderlijk – de zaak voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen, die de vergunning in de lente van 2023 vernietigde. Maar de deputatie kende een half jaar later toch opnieuw een vergunning toe, opnieuw ondanks het negatieve advies van de eigen omgevingsambtenaar. Buurt en concurrent lieten het daar niet bij en verkregen eind vorig jaar voor de tweede keer een vernietiging door de RvVb. Die oordeelde dat de deputatie zijn standpunten veel beter moet motiveren.
“Past op locatie”
En zo belandde het dossier in april voor de derde keer op de tafel van het provinciebestuur. Die kende voor de derde keer op rij de omgevingsvergunning toe aan de projectontwikkelaar en Jumbo om de nieuwe winkel te bouwen. Dat er al verschillende warenhuizen en grote winkels in de omgeving liggen, is voor de deputatie precies een bewijs dat de nieuwe zaak ‘past op deze locatie’. Dat de stad Geel geen uitbreiding van kleinhandel op Pas wil (maar die liever op de Antwerpseweg ziet), weerlegt de deputatie met het argument dat een supermarkt niet onder ‘grootschalige detailhandel’ binnen het beleidsplan van de stad Geel kan worden gecategoriseerd.
Bovendien stelt ze dat “Jumbo een deel van de reeds bestaande klanten van Aldi en Carrefour zal ‘overnemen’, waardoor ook geen bijkomende verkeersbewegingen worden gecreëerd”. Het feit dat de aanvragers schriftelijk beloven om hun parking 24/7 open te stellen, er laadpalen te installeren alsook deelwagens van Cambio, overtuigt de deputatie dat Jumbo de parking wel degelijk openbaar ter beschikking wil stellen.