Na diepgaand onderzoek tijdens zijn masterthesis, waarin onder meer interviews werden afgenomen bij bedrijven als Recupel, Renewi en andere Europese recyclingorganisaties, kwam Alfonso Vandekeybus, oprichter van Lalec.be, tot een opvallende conclusie: niemand weet hoe je consumenten effectief motiveert om elektronica vrijwillig te recycleren.
“De meeste campagnes rekenen op een schuldgevoel of een vaag moreel plichtsbesef, maar dat werkt niet”, vertelt Alfonso Vandekeybus. “Lalec.be gaat uit van het principe dat mensen wél duurzaam willen zijn, ze hebben alleen een klein duwtje in de rug nodig. En dit geven wij via kortingen van merken die ze kennen en vertrouwen.”

Lalec.be is bijzonder eenvoudig: een account aanmaken en oude, kapotte of ongebruikte elektronische toestellen naar een inzamelpunt brengen, bijvoorbeeld bij deelnemende Kringwinkels. Daar wordt het toestel samen met de gebruikers-ID geregistreerd, waarna onmiddellijk ‘coins’ worden toegevoegd aan het gebruikersprofiel. Deze coins kunnen worden ingeruild voor kortingen bij deelnemende A-merken zoals Samsung, Smeg, Canon en Sony. Daarnaast wordt de beloningsgeschiedenis ook bijgehouden, en weergegeven in leaderboards met de top-recyclers per stad of regio.
Gamificatie
Om de betrokkenheid verder te vergroten, introduceert Lalec.be badges, uitdagingen en voortgangsmeters. Zo kunnen gebruikers mijlpalen behalen en beloningen vrijspelen door uitdagingen aan te gaan. Het digitaal platform berekent bovendien hoeveel CO₂-uitstoot er vermeden werd door de ingeleverde apparaten, zodat gebruikers een zicht krijgen op hun positieve impact.