Millesime zaakvoerders Yannick Durbaca (rechts) en sommelier Vincent Collin. © Nattida-Jayne Kanyachalao

Nieuwe bar Millésime serveert waanzinnige wijnen in Antwerpen

De Kempense wijninfluencer en -importeur Yannick Durbaca (31) start met een eigen wijnbar in Antwerpen. Millésime heet die en op de kaart staan flessen waarmee je elke wijnliefhebber doet watertanden. Ze komen vaak rechtstreeks van de chateaus zelf en worden vaak geschonken tegen een fractie van de prijs die op veilingen betaald wordt. “Sommigen gaan mij gek verklaren, maar wijnen zijn gemaakt om te drinken, niet om mee te speculeren”, zegt de Turnhoutenaar.

Ter hoogte van het pand van de nieuwe wijnbar Millésime in de Kasteelpleinstraat houden hondjes nog geregeld halt als ze er passeren. Vroeger was er namelijk een hondenspeciaalzaak en de eigenaar gaf een snoepje als er een viervoeter voorbijkwam. Yannick is ook een dierenvriend, maar zijn wijnen zijn helaas iets te kostelijk om ze in een drinkbak te gieten.

Op zijn wijnkaart staan topflessen uit pakweg Vosne-Romanée, Gevrey-Chambertin, Chassagne-Montrachet en Meursault. “De meeste flessen hier op de kaart kosten een dikke 100 euro, maar er zijn er ook bij die duurder of goedkoper zijn. Je kan ook per glas bestellen. Onze selectie kost op dit moment tussen 7 en 12 euro, wat echt niet duur is. Ik ga geregeld de wijnkaart aanpassen en de mensen verrassen met pareltjes. De eerste dagen ben ik al overspoeld door wijnliefhebbers en sommeliers die bepaalde flessen willen ontdekken. Sommigen gaan mij gek verklaren, maar wijnen zijn gemaakt om te drinken, niet om mee te speculeren. Daarom dat ik ook wil dat die speciale flessen hier effectief gedronken worden.”

De zaak opent in de Kasteelpleinstraat. © Nattida-Jayne Kanyachalao

De wijnmicrobe kreeg de uit Turnhout afkomstige dertiger te pakken in Zwitserland, toen hij nog maar achttien was. “Ik heb hotelschool gedaan in Ter Duinen in Koksijde en ik wilde kok worden. Maar tijdens een stage in het vijfsterrenhotel Pas de l’Ours in Crans-Montana moest ik ook een week als sommelier aan de slag. Ik bediende er tafels van steenrijke zakenlui en ministers, die deel uitmaakten van de meest welgestelde 0,0001 procent van de bevolking. Ze bestelden bijna alleen de duurste flessen ter wereld zoals Pétrus of Romanée-Conti”, vertelt Yannick.

Schatten openen

“Ik had in het begin geen flauw benul van welke schatten ik daar opentrok. Maar de sommelier die me onder zijn vleugels nam stond erop dat ik van elke fles die ik opende een slokje proefde. Daar is de basis gelegd voor mijn liefde voor goeie wijn”, vertelt hij.

De voormalige hondenspeciaalzaak is onherkenbaar veranderd. © Nattida-Jayne Kanyachalao

Yannick werkte in de horeca en bij een wijnhandel. Later begon hij ook op sociale media te posten over exclusieve wijnen. “Het was in het begin vrij amateuristisch, maar ik kreeg al snel duizenden volgers. Tijdens corona ben ik dan naar Bordeaux getrokken en heb ik er zowat elk gerenommeerd wijnhuis bezocht, soms tot acht per dag. Ik nam zelf wat oude flessen mee uit die wijnhuizen als binnenkomer en ik werd overal fantastisch ontvangen. Mijn account op Instagram is toen zowat ontploft. De wijnhuizen waren blij met de aandacht die ze kregen in een periode toen ze nog amper een toerist of journalist zagen.”

‘Thebestwines’

Tegenwoordig is de Turnhoutenaar wijninfluencer en -journalist met alleen al op Instagram ruim 42.000 volgers op zijn account ‘Thebestwines’. Hij woonde tussendoor een jaar in Bordeaux en een jaar in Bourgogne en werd kind aan huis bij veel topchateaus die voor een normale beurs onbereikbaar zijn. “Ik ben hun wijnen beginnen importeren voor de Belgische markt. Door mijn contacten kan ik flessen rechtstreeks van de domeinen krijgen, ook erg speciale, zeldzame of stokoude flessen. Het zijn zulke exemplaren die ik in Millésime wil schenken.”

Op de kaart staan flessen waarmee je elke wijnliefhebber doet watertanden © Nattida-Jayne Kanyachalao

Het pand in de Kasteelpleinstraat heeft plaats voor 36 mensen en het had bovendien een kelder die uitermate geschikt is om wijn in te bewaren. “Voor de wijnmakers is hun samenwerking met mij een manier om in België op een aanvaardbaar prijsniveau vertegenwoordigd te zijn, als een soort visitekaartje. Wij verkopen die topwijnen aan een bedrag waar je ze zelf niet voor kan kopen op een veiling. De prijzen daar liggen vaak dubbel zo hoog of nog hoger. Mijn doel met Millésime is dat ik toegang wil geven tot wijnen die mensen normaal niet kunnen drinken, tenzij aan overdreven, speculatieve prijzen. We serveren de beste wijnen van de wereld, maar dan zonder overdreven show en voor een prijsje.”

Zeldzaam

Zo staat er een zeldzame Coche Dury Meursault 2018 op de kaart voor 355 euro, terwijl diezelfde fles volgens Yannick op veilingen makkelijk dubbel zo duur verkocht wordt. En zo kan hij tientallen voorbeelden geven. “Wie een fles uit zijn geboortejaar wil drinken, kan ik wellicht ook wel helpen. Ik heb toegang tot een kelder met meer dan 10.000 wijnen, van jaargangen tussen 1899 tot nu.”

Topwijn met fried chicken: een bestseller bij Millésime. © Nattida-Jayne Kanyachalao

Ook al zijn de wijnen ‘relatief goedkoop’ en kan je ook heel toegankelijke wijnen per glas bestellen, de vraag rijst toch of de wijnwereld niet overdreven duur is. ‘Een prijsje’ blijft een heel rekbaar begrip . “Wat mij betreft is dat speculeren waardoor de prijs opgedreven wordt er ook over. Dat mag van mij morgen meteen stoppen. Maar de echte topwijnen zullen nooit goedkoop zijn. Wijn maken is een ambachtelijk beroep waar elk detail een belang heeft en uiteindelijk te proeven valt in de wijn. Als dat allemaal perfect samenkomt, dan is zo’n unieke fles terecht meer waard dan een simpele wijn.”

Comfort food

En hoewel de Kempenaar al duizenden onbetaalbare flessen door zijn handen liet gaan, blijft hij ook nuchter, op zijn Kempens . “Zelf eet ik het liefste comfort food bij wijn, ook al is het zeer exclusieve wijn. Ik doe niets liever dan een emmer KFC (gefrituurde kip, nvdr.) halen en daar een fles topbourgogne bij drinken. Daarom zijn we bij Millésime niet voor een gastronomische focus gegaan. Onze chicken tenders (18 euro) waren de eerste openingsdagen ons populairste hapje. Maar we hebben ook oesters, steak tartaar, camembert uit de oven of blini’s met kaviaar. Ik ben als eerste niet-chef een fiere ambassadeur van Royal Belgian Caviar uit Turnhout, dus dat mocht hier ook niet ontbreken.”