VisionEvent2018-PatVanRoey

Nieuwe technologieën: geschenk of bedreiging? 6 Tips…

Nieuwe technologieën als Artificiële Intelligentie (AI), Virtual Reality (VR) en Internet of Things (IoT) veranderen vandaag al sterk onze leef- en ondernemingswereld. Moeten we deze golf van automatisering beschouwen als opportuniteit of bedreiging? En als we ze omarmen, hoe gaan we ermee aan de slag? VanRoey.be zette deze vragen centraal tijdens haar Vision Event, waar 350 klanten en partners het antwoord al te horen kregen. Maar het ICT-bedrijf geeft ook de Made In-lezers graag de gedeelde inzichten mee.

De genoemde technologieën zijn geen ver-van-je-bedshow meer. Dat wist Pat Van Roey, General Manager van VanRoey.be, een 20-tal klanten aan te tonen door hen mee te nemen naar Silicon Valley, de bakermat van technologiereuzen als HP Inc, Hewlett Packard Enterprise, Fortinet en Microsoft. Daar ontdekten ze met eigen ogen dat AI, VR of IoT positieve gevolgen kunnen hebben.

Het omarmingsproces was bij hen al ingezet. Tijdens het Vision Event zorgden sprekers Lieven De Meyer van Flanders Make en Jochanan Eynikel van Etion voor nuancering en concrete voorbeelden. Ook Roel Van de Wiele van Atlas gaf voorbereidende tips mee.

Positief, maar…

Lieven De Meyer: “Industrie 4.0 wordt gekenmerkt door een overvloed aan big data. Het stelt ons in staat om digitale visualisaties van de fysieke wereld te maken, deze in een model te gieten en te integreren in de technische processen van een machine. Zo kan die zelf gegevens interpreteren, beslissingen nemen, onderhoudsrelais voorspellen… Projecten, zoals zelfrijdende auto’s denken als het ware en worden zelflerend. Bij Flanders Make zetten we de eerste stappen met bijvoorbeeld daglichtkoepels die via een zelfregulerende spiegel steeds voor optimale lichtinval zorgen.”

Efficiëntie troef. “Maar er is ook een ‘maar’”, zegt Jochanan Eynikel. “Laten we vooral ethiek hier niet uit het oog verliezen. Technologie beïnvloedt menselijk gedrag en is niet meer waardenvrij. Bovendien kunnen machines en projecten maar zo slim zijn, als de waarden die ze in hun programmatie van mensen meekrijgen. In de ontwerpfase moeten we ons dus afvragen welke automatisering we willen. Handelingen als spelen, sporten of een zieke bezoeken zou menselijk moeten blijven. Automatisering in doel van het resultaat dan? Bij het poetsen, het vervangen van banden of het ophalen van vuilnis zie ik technologie wel als een toegevoegde waarde. Het ethische aspect is niet verwaarloosbaar in de vraag of we nieuwe technologieën al dan niet moeten omarmen.”

6 Tips om deze verandering te omarmen

Hoe gaan we hier als ondernemer mee om? Hoe voorkomen we irrelevant te worden? “Door change te beschouwen als charge. Vecht er niet tegen, want je verliest. Omarm de nieuwe technologieën dus met het idee van charge: ten aanval gaan door technologieën te confronteren, batterijen opladen door er plezier in te hebben en zelf de touwtjes in handen nemen in plaats van AI en hightech te laten begaan”, meent Roel Van de Wiele. Hij geeft in deze context 6 tips mee:

  1. Leef met een constructieve mindset: “Optimisme is een fantastisch product. Facebook is er groot mee geworden. Blijf voor even niet met de twee voeten op de grond, want dan geraak je niet vooruit. Wees dus zeker een beetje naïef.”
  2. Laat je hersenen werken: “We moeten meer onzekerheden omarmen. Met die attitude kom je ver. Een businessplan met zekerheden is immers geen businessplan, maar een actieplan. Maak het uitdagender. Vroeger bestonden er ook geen zwarte zwanen, totdat ze in Australië werden ontdekt. Vandaag is het de normaalste zaak.”
  3. Accepteer: “Hoe meer je vecht tegen dingen die je niet kan veranderen, hoe lager je batterijgehalte. Leer te aanvaarden wat je niet kan veranderen en tracht te veranderen wat je niet wilt aanvaarden. Wijsheid is het verschil tussen de twee kennen. Ik zeg je: de komst van nieuwe technologieën kan je niet veranderen.”
  4. Spijt: “Zorg ervoor dat je op het einde van je leven niet de woorden ‘Had ik maar…’ moet zeggen.”
  5. Geloof: “Moet het allemaal onderbouwd en bewezen zijn? Nee. Als je gelooft en je hebt met een paar vertrouwenspersonen afgetoetst dat iets een hefboom voor je bedrijf kan zijn, ga er dan voor.”
  6. Evolutie: “Door op je bek te gaan groei je als mens. Als bedrijf groei je op basis van discipline. Pas in een gedisciplineerde omgeving, ben je namelijk klaar om nieuwe stappen te zetten. Anders zullen ze aanvoelen als ballast.”

Hoe speelt jouw organisatie in op deze ingrijpende veranderingen? Welke opportuniteiten zie je in jouw sector? We horen het graag.

Bekijk hier het videoverslag van de VanRoey.be Vision Trip.