Eind juni werd het kwaliteitscertificaat ISO 9001 binnengehaald voor de drie vestigingen van Officenter in Hasselt, Turnhout en Aartselaar. “Door het behalen van deze onafhankelijke en externe erkenning is Officenter Hasselt – Turnhout & Aartselaar ervan overtuigd de huidige en nieuwe klanten beter van dienst te kunnen zijn”, aldus algemeen directeur Christa Jouck. “De uitbreiding van het certificaat betekent een doorstart, met name een start van voortdurende verbetering.” Het ISO 9001-certificaat is een internationale norm voor kwaliteitsmanagement.
Officenter Hasselt was reeds anderhalf jaar ISO 9001 gecertificeerd. Vanuit het oogpunt van een verdere expansie van de activiteiten enerzijds en anderzijds vooral omdat de directie de nood inzag van het continu werken aan kwaliteitszorg en aandacht voor klantgerichtheid, werd besloten het proces in gang te zetten om een ISO 9001-certificaat te behalen voor de drie vestigingen in Hasselt, Aartselaar en Turnhout.
In samenspraak met Jeroen Vanlerberghe van Allanta, gevestigd in Officenter Hasselt, werd een volledige nul-audit uitgevoerd die alle gevoelige plekken van de organisatie blootlegde. Er werd veel aandacht besteed aan de communicatie van het project. Een eerste procesmodel van Officenter mondde uit in het uitschrijven van de procedures door diverse medewerkers. Ondertussen werd ook een kwaliteitsbeleid ontwikkeld. Aanvullend werd het kwaliteitshandboek opgesteld voor de drie vestigingen, kwaliteitsdoelstellingen geformuleerd, meetpunten gedefinieerd.
Bij het opstellen van de procedures en aanverwante documenten werden zo weinig mogelijk specifieke ISO-termen gebruikt. Het was van in het begin het opzet om alle medewerkers bij het project te betrekken, aangezien zij het meest rechtstreeks in contact komen met de processen die de kwaliteitseffecten teweeg brengen. “Officenter heeft maar één focus en dat is klantentevredenheid”, zegt Christa Jouck. Binnenkort volgt ook de nieuw geopende vestiging in Maastricht.