A&C Noyens staat voor Aanhangwagens & Carrosserie Noyens. Het uit Kasterlee afkomstige paar Frans Noyens en Rita Wens begon in 1998 met het construeren van trailers voor vrachtwagens. Daarvoor streek het familiebedrijf neer op de bedrijvenzone Lammerdries-Zuid in Olen.
Intussen staan de drie zonen Hans, Sven en Jan aan het hoofd van het productiebedrijf met een twintigtal werknemers. Wie geregeld op de baan zit, heeft hun aanhangwagens met het opvallende naamlogo met de uitvergrote Y al wel opgemerkt. De trailerbouwer is intussen internationaal toch vooral bekend om zijn gespecialiseerde maatwerk. Dat komt ook sterk naar voor in twee wel heel erg in het oog springende exemplaren die A&C Noyens zopas opleverde.
“Defensie Nederland was in Europa op zoek naar een producent die twee trailers met een hele reeks specifieke vereisten kon bouwen”, vertelt Jan Noyens. “Die moeten dienen voor het Orkest Koninklijke Luchtmacht. Iedere legerdivisie heeft een dergelijk orkest met hooggeschoolde muzikanten dat op internationaal niveau speelt. De aanhangwagens vervoeren dan zowel de instrumenten als al het technische materiaal dat voor die concerten nodig is. Pas na een strenge audit kregen we groen licht om de opdracht uit te werken.”
De laadruimte is 3 meter hoog, volledig gekoeld en uitgerust met een ingebouwd vernevelingssysteem om de luchtvochtigheid constant te houden en alle apparatuur in optimale omstandigheden te transporteren.
Jan Noyens, een van de zaakvoerders van A&C Noyens
Interne verneveling
Een muzikaal gezelschap lijkt in het licht van legeractiviteiten misschien eerder banaal, maar de overheid neemt dat niettemin bijzonder ernstig. Dat blijkt uit de lange reeks voorwaarden waaraan de aanhangwagens moesten voldoen. “Zo zijn de trailers uitgerust met een dubbele laadvloer, hebben ze specifiek laag uitgevoerde chassis en hydraulisch gestuurde assen. De laadruimte is 3 meter hoog, volledig gekoeld en uitgerust met een ingebouwd vernevelingssysteem om de luchtvochtigheid constant te houden en alle apparatuur in optimale omstandigheden te transporteren. De interne laadvloer heeft bovenaan een lichtgordijn, dat er automatisch voor zorgt dat bijvoorbeeld de instrumenten niet tot tegen het plafond worden getild.”
De wens van Defensie was dat de aanhangwagens niet louter als transportmiddel dienen, maar ook ingezet kunnen worden als decor voor concerten of ceremonies. Daarvoor is op de trailers een opvallende bestickering met de verschillende vliegtuig- en helikoptertypes van de luchtmacht aangebracht. Externe ledstrips zorgen ervoor dat de beelden uitgelicht kunnen worden.
Waterkanon
Tussen de oorspronkelijke offerte en uiteindelijke oplevering eerder deze maand zaten al gauw anderhalf jaar. “Wij zijn gespecialiseerd in dergelijke projecten op maat van de klant. We doen bovendien alles in eigen beheer, van het ontwerp en de engineering tot het lassen van het chassis en de opbouw. Zeker bij een project met dergelijke specifieke eisen krijg je dat niet in een maandje klaar”, zegt Jan Noyens.

Die oplevering was al een pronkstuk op zich. Die ging gepaard met een openluchtconcertje en een officiële doop van de voertuigen met grote waterkanonnen op de Vliegbasis Gilze Rijen. “Alsof het om nieuwe vliegtuigen ging die werden ingehuldigd, inclusief symbolische overhandiging van de sleutels”, zegt Noyens. “Dat was zeker een leuke belevenis, iedereen reageerde enthousiast op het resultaat.”
“We werken de laatste jaren wel vaker via aanbestedingen van overheden. Zo hebben we een raamcontract van vier jaar met de federale politie om de trailers te maken die dranghekken en zogenaamde Spaanse ruiters (verplaatsbare hindernissen met prikkeldraad, red.) kunnen vervoeren, en hebben we recent een raamcontract van acht jaar voor opleggers voor Bpost binnengehaald. We maken standaardtrailers voor klanten in heel Europa, maar dus ook aanhangwagens die specifiek voor een bepaalde lading zijn bedoeld.”