Herva Doublet Olen Herva uit Olen en het Franse Doublet bundelen de krachten. © Joren De Weerdt, rr

Olense Herva gaat samen met Franse reclamereus die naam maakte in de Tour

Herva uit Olen is gespecialiseerd in visuele reclame op maat. Het bedrijf gaat nu een joint venture aan met het Franse bedrijf Doublet en verandert in Herva-Doublet. Doublet is de (veel) grotere Franse broer. Dat bedrijf zorgt er bijvoorbeeld voor dat mensen de weg vinden in zowat alle Spaanse en Portugese luchthavens en verzorgt ook alle publiciteit en boardings van de Ronde van Frankrijk.

“Onze klanten in de kijker zetten. Hen laten opvallen in het straatbeeld, op en in gebouwen en op events. Dat is onze missie”, zeggen Jeroen Lerouge en zijn vrouw Sandra Hermans, respectievelijk CEO en CFO van Herva, bij het begin van het interview.

Vanaf vandaag, nu de joint venture juridisch helemaal rond is, mag het echtpaar een paar versnellingen hoger schakelen in het volbrengen van die taak: “Wij gaan met Herva-Doublet de zaken in de Benelux waarnemen”, zegt Jeroen Lerouge. “Onze ambitie is om hier de omzet in vijf jaar tijd te verdriedubbelen.”

Liefde gevolgd

Leuvenaar Lerouge belandde door de liefde in de Kempen, waar hij in Lichtaart Sandra Hermans, dochter van de toenmalige patron van Herva, leerde kennen. Herva zelf specialiseerde zich de afgelopen 65 jaar in het visueel mooier maken van gebouwen en events. Eerst als familiezaak vanuit Lichtaart (Kasterlee), en daarna vanaf 2006 onder leiding van Jeroen Lerouge en Sandra Hermans in Olen.

“Dat deden we voor een dertigtal retail-organisaties waaronder JBC, Gamma en Spar. We zijn hun partner voor het produceren én installeren van gevelbekleding, reclame, algemene signalisatie, parking en interieuraankleding”, legt Lerouge uit. “Daarnaast bieden we totaalconcepten voor bedrijven die hun gevel willen vernieuwen, of in hun winkel of kantoor de juiste sfeer en beleving willen creëren. We kruipen bij dergelijke projecten echt in de huid van de klant en transformeren hun wensen en noden in een totaalconcept.“

Het echtpaar Jeroen Lerouge en Sandra Herman zijn respectievelijk CEO en CFO van Herva in Olen. © JOREN DE WEERDT

Corona

Een tweede tak waar de onderneming zich op toelegt, is het visueel aantrekkelijk maken van grote manifestaties. “Zo zijn we al jaren partner van de KBWB (Belgische wielrijdersbond, red.)”, legt Lerouge uit. “We werken intens samen met organisaties zoals Flanders Classics, bekend van onder meer de Ronde van Vlaanderen, en werken mee aan tal van grote festivals zoals Fantasia-festival.”

Maar Lerouge en co. maken ook graag een zijsprongetje. “Toen er tijdens de coronacrisis problemen opdoken met een tekort aan mondmaskers, nam ik contact op met het AZ Herentals”, vertelt de CEO. “Maar daar zeiden ze me dat het tekort aan non woven schorten voor artsen en verpleging nog veel groter was. Dankzij mijn internationale contacten profileerde Herva zich toen ook tot dé leverancier van non woven schorten in de Belgische ziekenhuizen. Dat heeft ons tijdens de moeilijk coronajaren geholpen om het hoofd meer dan boven water te houden.”

Geen overname

Lerouge kent het Franse bedrijf allang: “Ze doen zowat hetzelfde als wij, maar dan op grotere schaal. Ze zitten veel in sportmiddens, wij ook. Ik liep weleens bij hen langs in Rijsel, dat was altijd een amicaal contact.”

Hij benadrukt dat de samenwerking met Doublet niet gaat over een overname. “Deze joint venture is een strategische zet om onze groei aan een versneld tempo verder te zetten. Zowel mijn echtgenote Sandra als ikzelf blijven aandeelhouder en zullen de dagelijkse leiding met veel enthousiasme verderzetten.”

Gevelpresentatie, zoals uitgewerkt, geproduceerd en geïnstalleerd door Herva. © rr

Doublet dan. Het Franse bedrijf is gevestigd net over de grens in Rijsel. Het heeft sinds 1932 een sterke marktpositie in de aankleding van events, visuele diensten voor de retailsector en een uitgebreid productaanbod voor alles wat je kan terugvinden aan, in en rond openbare en commerciële gebouwen. Denk maar aan straatmeubilair, wayfinding (de gekleurde lijnen op de grond die patiënten moeten volgen om tot bij hun afspraak te komen, of bewegwijzering in en om luchthavens) en algemene signalisatie.

Tour en Olympische Spelen

De Groupe Doublet, die in handen is van de gelijknamige familie, heeft een omzet van 65 miljoen euro, telt 300 werknemers en heeft vestigingen in Frankrijk, Duitsland, Spanje, Portugal en de Verenigde Staten. Al dertig jaar verzorgt Doublet de visuele aankleding voor internationale events zoals de Tour de France. Daar verzorgen ze de boardings, logo’s en signalisatie naast het hele parcours, kleden ze het podium aan en zijn de spandoeken bovenop alle cols van hen. Verder hebben ze contracten met de Iron Man en Roland Garros. Vorig jaar rolde Doublet de totale branding voor de Olympische Spelen in Parijs uit.  Daarnaast verzorgden ze ook de algemene wayfinding en de grote sfeerbeelden doorheen heel Parijs.

Lees ook: Herva viert 56ste verjaardag met nieuwe huisstijl en website

“Alles wat je nodig hebt om een bedrijf of event te voorzien van visuele communicatie kan je binnen onze groep terugvinden. De bijhorende service en installatie zijn onze grootste troeven”, aldus CEO Gaëlle Doublet-Colaert. “Zowel in Portugal als Frankrijk produceren we zitmeubilair voor binnen en buiten, zittribunes, fietsenstallingen en andere zaken om de verkeersveiligheid en wayfinding te verbeteren.”

Straatmeubilair aangeleverd door Herva. © rr

Een mooi voorbeeld zijn de contracten die Doublet heeft met vele grote steden en luchthavens in Frankrijk, Spanje en Portugal. Daar zijn ze dagelijks actief om de visuele beleving, algemene communicatie te onderhouden.

Extra personeel

Het Olense bedrijf zal vanaf nu alle zeilen moeten bijzetten: “We moeten extra personeel aanwerven. Vier verkopers, plus ook nog installateurs en mensen voor de interne sales”, zegt Jeroen Lerouge. “Daarnaast zoeken we ook nog iemand voor sport en evenementen bij steden en gemeenten, liefst een ex-sporter. In de eerste plaats beoog ik de uitbreiding van onze activiteiten in Oost- en West-Vlaanderen en Brussel, en verder ook in Nederland. Tegelijk gaan we onze gebouwen in Olen helemaal renoveren, te beginnen met een volledig nieuwe glazen voorgevel en een nieuwe parking. Daarachter komt onder meer een belevingsruimte. Met deze joint venture en de productuitbreiding zijn we een totaalleverancier. Onze nieuwe missie is glashelder. Wij gaan gebouwen en events mooier, beter en completer maken.”