Het Turnhoutse Miko, genoteerd op Euronext Brussel, zag in de eerste helft van dit jaar zijn omzet stijgen met 11,5% van 84,1 miljoen euro tot 93,8 miljoen euro. Deze stijging is vooral te danken aan interne groei. Ook de overnames die verricht werden in Indonesië (2014) en Noorwegen (2015) hadden een gezonde impact. Daarnaast slaagde de groep erin de verkochte volumes te doen stijgen.
Het koffiesegment zette in de eerste jaarhelft een omzet neer van 45,6 miljoen euro. Dit is 7,2 % meer dan vorig jaar en vertegenwoordigt 48,6 % in de groepsomzet. Deze stijging vloeit voort uit de gestegen verkopen in de meeste thuislanden. Maar ook de export naar derden deed het goed in deze eerste jaarhelft. De overname van A:KAFFE in Noorwegen gaf de verkoop nog een verdere duw in de rug.
Belangrijk contract
Het kunststofsegment haalde een omzet van 48,2 miljoen euro, of een stijging met 15,9 % tegenover vorig jaar. Dit segment is daarmee goed voor 51,4 % van de totale omzet. Over heel de lijn, voor zowel spuitgiet- als thermoformverpakkingen, zat de omzet in de lift. Tevens kwam een belangrijk contract, dat in 2014 werd afgesloten voor de Duitse markt, op kruissnelheid. Dit werd nog versterkt door de verkoop die joint venture partner Innoware in Indonesië realiseerde. Vorig jaar was daarvoor nog geen omzet in de resultaten opgenomen.
“Als je ziet dat de groei in Europa erg laag blijft en dat dit de markt is waarin wij ons bewegen, mogen wij erg tevreden zijn met onze groeicijfers. Wij zien dan ook de toekomst met vertrouwen tegemoet”, aldus Frans Van Tilborg, gedelegeerd bestuurder en CEO van de Miko-groep.