containers-albertkanaal-300×124

Open op zondag en hogere stapels doet succes van kanalen stijgen

Met bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen per jaar is het Albertkanaal de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. In 2020 steeg het containerverkeer per schip op het Albertkanaal met 21%. Hiermee overstijgt het ruimschoots de gemiddelde groei van 11% van containervervoer op de Vlaamse waterwegen.

De cijfers staan te lezen in Het Nieuwsblad. Het vervoer van containers over de waterwegen zit stevig in de lift. Maar liefst 70% van alle binnenvaartcontainers worden over het Albertkanaal vervoerd. Ook op de Kempense kanalen is het afgelopen jaar een stijging opgetekend.

Eigen kade

De Vlaamse Waterweg NV, die de waterwegen beheert en exploiteert, ziet verschillende verklaringen voor de stijging. Meer bedrijven kiezen voor transport over het water, zoals baksteenfabrikant Wienerberger in Beerse. Door gebruik te maken van een eigen loskade sinds 2019, zorgde het voor een sterke groei. Ook koperfabriek Aurubis in Olen heeft van vorig jaar een eigen kaaimuur aan het kanaal Herentals-Bocholt. Aurubis hoopt met de ingebruikname op een stijging van 28% van zijn goederenvervoer over het Kempisch kanaal.

Hogere stapels

De dienstverlening De Vlaamse Waterweg loopt 24/7, en die toegankelijkheid maakt het voor ondernemers aantrekkelijk om voor transport over kanalen te kiezen. Sinds begin vorig jaar worden sluizen ook op zondag bediend. Deze flexibiliteit werkte de stijging mee in de hand. Maar het bedrijf voorspelt de grootste toename nog in de komende jaren. De bruggen boven het Albertkanaal worden momenteel allemaal verhoogd met twee meter. Hierdoor zullen vanaf 2023, als de werken achter de rug zijn, de containerschepen 4 lagen containers kunnen vervoeren, in plaats van de 3 lagen vandaag.