Ondernemersforum Etion reikt ieder jaar De Kempenaar uit. Met die trofee bekroont Etion een Kempense onderneming die zich op de kaart zet met focus op duurzame groei en aandacht voor medewerkers en omgeving.
Eind augustus maakte Etion de drie finalisten bekend: het Olense Novatech International, Orakel Group uit Retie en het Turnhoutse RST Consultancy. Voor de award-uitreiking verzamelde het kruim van de Kempense ondernemerswereld donderdagavond in evenementenlocatie 4Wings in Westerlo. De drie finalisten mochten op het podium aanschuiven bij presentator van dienst Xavier Taveirne om hun bedrijf voor te stellen en te schetsen waarom zij een waardige Kempenaar zouden zijn.
Erkenning
Hoewel de drie finalisten sterke troeven op tafel konden leggen, kwam één onderneming als winnaar uit de bus: Orakel uit Retie. “Voor ons is dit een enorme erkenning”, reageerden Sofie Hermans en Jonas Douwen verrast. “Deze erkenning is er niet alleen voor ons, maar voor iedereen die ooit werkte bij Orakel of nog werkt. Succes kan je alleen boeken met een fantastisch team. Alleen ga je weliswaar sneller, maar als team geraak je verder.”
Als pionier in polsbandjes is Orakel uitgegroeid tot toonaangevende producent van een breed gamma aan producten voor elk evenement. “Alles is ooit begonnen bij mijn schoonmoeder Poel Van den Eynde”, vertelt mede-eigenaar Jonas Douwen. “Zij heeft het bedrijf in 1998 opgericht en drukte de eerste polsbandjes. Ondertussen produceren wij 35 miljoen polsbandjes per jaar. Dat eerste polsbandje was trouwens bestemd voor een binnenspeeltuin. Rond de eeuwwisseling openden we de eerste internationale kantoren en in Retie beschikken we ondertussen over 3.000 vierkante meter bedrijfsruimte en is er een vergunningsaanvraag hangende voor nog eens 2.000 vierkante meter.”

Orakel Group kende een steile groei. “Eigenlijk staan we daar enkel op een avond als deze bij stil”, bekent commercieel manager Sofie Hermans. “Alles is heel organisch gegroeid en we staan met beide voeten op de grond, zoals echte Kempenaars dus. Die lokale verankering is trouwens heel belangrijk voor ons. Ook sociaal willen wij het verschil maken, dat kenmerkt ons bedrijf. Zo hebben we oog voor armoede, gelijke kansen en steun, zowel intern als extern. We hebben ook een nauwe band met het onderwijs. We nodigen vaak scholen uit of geven zelf gastcolleges.”
Orakel Group koestert de lokale verankering. “We hebben heel veel concurrentie, zowel lokaal als internationaal, vooral vanuit Azië”, vertelt Sofie Hermans nog. “We exporteren naar 100 landen wereldwijd, maar zijn er trots op dat we vanuit Retie opereren en dat ook onze productie gebeurt in de Kempen. We hebben uiteraard acht kantoren in het buitenland. Die kantoren zijn niet alleen onze gezichten en stemmen in het buitenland, ze zijn als het ware onze lokale verankering daar ter plaatse, onze poorten naar de wereld.”