Om bedrijven productief, rendabel en succesvol te maken, is het belangrijk dat zij kunnen rekenen op medewerkers die fit, gezond en gemotiveerd zijn en blijven. Daarom richtte NOA Trainings, een opleidingsbedrijf met focus op preventie van arbeidsongevallen, ‘Dopamine@Work’ in.
Neurotransmitter
“Het concept van ‘Dopamine@Work’ draait om het idee dat werknemers veel beter presteren wanneer ze energie halen uit hun werk en werkomgeving”, vertelt bestuurder Ingrid Nys. “Dopamine, een neurotransmitter die geassocieerd wordt met plezier, motivatie en leervermogen, speelt hierbij een cruciale rol. Dopamine komt vrij wanneer mensen zich gewaardeerd voelen, wanneer ze ‘gezien’ worden. Elke duim op Facebook of op LinkedIn bijvoorbeeld zorgt voor een instant dopamine-shot. En dopamine geeft energie, het is brandstof. Voor leidinggevenden is er een belangrijke rol weggelegd om te zorgen voor de nodige positieve energie; immers, wanneer werknemers zich veilig en gewaardeerd voelen, zijn ze bijgevolg energieker, positiever, meer gefocused, gemotiveerder en bereid om bij te dragen aan het succes van de organisatie.”
Positieve communicatie
“’Dopamine@Work – Veiligheid begint in je hoofd’ was een event dat de noodzaak van zowel duidelijke regels en procedures, als een positieve communicatie in bedrijven benadrukte om succesvol te zijn op vlak van economische groei en menselijk welzijn. Door te investeren in de mentale en fysieke veiligheid van werknemers, kunnen organisaties niet alleen hun doelen bereiken, maar ook een positieve en duurzame werkomgeving creëren wat tevens het aantrekken van nieuwe mensen zal bevorderen”, besluit Ingrid Nys.