Q-lite Foto: Q-lite

Record order intake voor Q-lite

BAARLE – Q-lite, de Belgisch-Nederlandse producent van digitale displays, heeft het afgelopen jaar een omzetstijging van 25 procent gerealiseerd.

Q-lite startte het jaar goed met een record orderintake in de eerste maanden. Het bedrijf verwacht die positieve trend dit jaar verder te zetten. “We hebben een gezonde spreiding van kleine en grotere opdrachten in diverse markten, waardoor we op een stabiele manier kunnen groeien in de Benelux en Frankrijk”, zegt commercieel directeur Jacco Zwart. Naast een stijging in de personeelscijfers zet Q-lite ook de lancering van enkele indoor innovaties op het programma voor 2023.

Focus verschoven

Q-lite past al langer het principe van circulariteit toe bij het ontwikkelen van haar digitale schermen. Hierdoor daalt de CO2- en materiaalimpact aanzienlijk, maar worden de schermen vaak iets duurder bij aankoop. Door de energiecrisis verschuift de focus van de klant evenwel meer naar de levensduur en energiezuinigheid van producten in plaats van de aankoopprijs. Dankzij deze shift ziet Q-lite een stijging in bestellingen van hun duurzame displays.

Energie-efficiëntie

“Dankzij onze gekende lage onderhoudskosten en de lange levensduur van onze displays konden we al scoren als leverancier”, zegt duurzaamheidsmanager Jeroen Raeijmaekers. “De energiecrisis maakte het nu ook mogelijk om enkele innovaties op vlak van energie-efficiëntie door te voeren die in eerste instantie niet rendabel waren. Klanten kijken nu echt naar het volledige plaatje. Bij onze indoor oplossingen, zoals de boardroomschermen, konden we een energiereductie van gemiddeld vijftien procent behalen. Bij bepaalde reeksen van onze outdoor schermen konden we het energieverbruik nu tot wel veertig procent inperken.”