Restauranthouder Danny Vermeer met zijn verwarmingssysteem. Foto: Bert de Deken

Restaurantboot De Kleppende Klipper vindt creatieve manier om te verwarmen

Cafés en restaurants kreunen onder de hoge energieprijzen, maar restaurant De Kleppende Klipper in Mol heeft sinds kort een bijzondere oplossing om de stookkosten te drukken. Een installatie van koperen buizen brengt de warmte van de ovens in de keuken tot in het restaurant.

Na de loodzware coronacrisis moeten horeca-uitbaters opnieuw met oplossingen komen, deze keer voor de hoge energieprijzen. Sommigen rekenen de kost door op hun menukaart, anderen laten klanten betalen om de terrasverwarming op te zetten. Bistro Tilo in Retie lanceerde dan weer de ‘Dikke Truien Sudays’, waarop de verwarming vijf graden lager gaat en klanten korting krijgen op hun eten.

Enkele kilometers verder, in Mol, bedacht Danny Vermeer een andere oplossing. Vermeer baat restaurantboot de Kleppende Klipper op het kanaal Bocholt Herentals uit. De thermostaat lager zetten, doet hij liever niet. “Mijn filosofie is dat de mensen op restaurant een warm ontvangst verdienen, letterlijk en figuurlijk. Daarom ben ik andere manieren gaan opzoeken om te besparen.”

Vermeer vond de oplossing in zijn keuken. “We koken op een fornuis dat de hele dag warm blijft, aangezien we een doorlopende keuken hebben. De twee grote ovens daaronder gebruiken we niet, omdat die moeilijk te regelen zijn. De ovens worden wel automatisch warm, maar die warmte ging dus verloren via de schouw.”

De warmte komt van twee ovens in de keuken van het restaurant. Foto: Bert de Deken

Daar bracht de uitbater verandering in. “Met een systeem van koperen buizen, 50 meter per oven, tap ik de warmte van de ovens af. Via een circulatiepomp en een drukvat gaat de gerecupereerde warmte naar een koperen spiraal die centraal in het restaurant hangt.”

Volgens Vermeer moeten zijn radiatoren hierdoor een pak minder werken. “Ze slaan af en toe nog aan, maar veel minder dan vroeger.”

Stookolie

Hierdoor zal het restaurant stevig kunnen besparen op stookkosten. “Aangezien schepen en gas niet samengaan, kook en verwarm ik op stookolie. Jaarlijks heb ik 25.000 à 30.000 liter stookolie nodig, maar dat zal nu dus een stuk minder zijn.”

Bovendien moest Vermeer niet zwaar investeren in zijn installatie. “Ik heb alles zelf gedaan voor een paar honderd euro. Koperen buizen zijn niet goedkoop, maar ze zijn een blijver.”

Vermeer is blij dat hij zijn prijzen nu niet moet opdrijven om de energiefactuur te dekken. “En hopelijk breng ik collega-horeca-uitbaters op ideeën om zelf creatieve oplossingen te bedenken.”

Danny installeerde het systeem helemaal zelf. Foto: Bert de Deken