Innomedio1

Robin De Cnodder en Jens Joosen van Innomedio bouwen langetermijnrelaties met hun klanten op

Ze hebben er net twee jaar op zitten. Innomedio En het loopt best lekker. Innomedio uit Oostmalle heeft zich als bedrijf sterk kunnen positioneren in de brede regio. Robin De Cnodder (23) en Jens Joosen (23) bouwen websites, webshops en allerlei op maat gemaakte webapplicaties. Verleden jaar hebben ze zelfs 40% meer gepresteerd dan in hun startjaar. Voor het lopende jaar liggen de ambities met een gebudgetteerde groei van opnieuw 40% minstens even hoog.

Die sterke groei heeft ertoe geleid dat de twee zaakvoerders de ontwikkelingen niet langer alleen aankonden. “We hebben daarom twee personeelsleden aangeworven die onderhand mee de business uittekenen”, zegt Robin De Cnodder. Zoals de zaken er thans voor liggen gaan we dit jaar nog een derde personeelslid aanwerven en naar het einde van het jaar zelfs een vierde.”

Innomedio zit daarmee perfect op koers. De twee Kempenaars onderkenden reeds op school de enorme explosie van het internet. “We zagen er meteen ook een interessant marktpotentieel in, “ zegt Jens Joosen. “We hadden tijdens onze schooltijd al wat geëxperimenteerd met hardware en IT-toestanden maar we kwamen al snel tot de conclusie dat het ontwerpen van websites en het onderbouwen van die systemen voor ons als startende ondernemers mooie perspectieven bood. We hebben in dit opzicht in nauwelijks twee jaar een portefeuille van zeker 150 klanten opgebouwd.”

Het gaat er hard aan toe bij Innomedio. In die mate dat de twee vennoten nog nauwelijks enige tijd hebben voor hun hobby’s. Ze stonden ooit samen aan de start voor wielerwedstrijden. Maar vandaag is daar geen sprake meer van.  “Ik haal de fiets soms nog eens boven,” zegt Jens Joosen. “Maar het blijft bij schuchtere pogingen.” “Wanneer we al eens  op vakantie gaan onderken ik meteen de grote werkdruk waar wij tijdens  het jaar  mee leven,” zegt Robin De Cnodder.  “Wij worden mee gezogen door onze omgeving.”

Het gaat erom dat Innomedio zich ondertussen niet langer beperkt tot het bouwen van de website as such. Het dienstenpakket naar de klanten toe is vandaag al veel ruimer uitgebouwd. “In de mate dat wij ons inleven in de gedachten van de klanten is ons verhaal nu veel breder open getrokken,” zegt Jens Joosen. “Het gaat ons vandaag veel meer om de globale online aanwezigheid van de klanten. Wij integreren de identiteit van de zelfstandige of het bedrijf in elk aspect van de communicatie die wij aanbieden. Het kan dan om de bouw van een intranet gaan of een extranet. In dit opzicht proberen wij ook langetermijnrelaties met onze klanten uit te bouwen. We laten ze met andere woorden niet zitten met hun website of hun webshop. We staan er garant voor dat wij de verdere ontwikkelingen mee op volgen.”

Die verdere ontwikkelingen kunnen zich oriënteren naar de efficiëntie van de website ten aanzien van de zoekmachines. “We komen dan op het terrein van de webmarketing,” zegt Robin De Cnodder. “Indien onze klanten investeren in een eigen website komt het er ook voor ons als leverancier op aan de site optimaal te positioneren zodat ze er het beste rendement kunnen uithalen. Wij duiden de klanten de mogelijkheden van de sociale media aan en de resultaten die google analytics naderhand kan aangeven. Uiteraard is het tevens de bedoeling om de klanten beter vertrouwd te maken met alle tools zodat ze het zelf ook kunnen aansturen. Doelgerichte opleidingen kunnen het plaatje in dit opzicht vol maken.”

Of hoe Innomedio op die manier ook mee evolueert met de brede technologische marktomgeving en de klanten zelf. Wie in zee gaat met de Kempenaars weet zich goed omringd wanneer er zich nieuwe uitdagingen aandienen. De opmaak van een nieuwsbrief bv., de bouw van een nieuwe applicatie, het lanceren van online publiciteit… “Wij kennen onze klanten en wij begrijpen allicht beter dan wie ook in welke richting ze willen evolueren. Wij kunnen hen daarbij aansturen.”

Innomedio heeft zijn expansie vanuit zijn nieuwe vestiging in Oostmalle geleidelijk aan uitgetekend over de hele regio, over heel Vlaanderen. Tot het portfolio van Innomedio behoren websites en webshops van gerenommeerde firma’s zoals Lensweb, Rent a Lounge, Proti-Balance, Puro Fairtrade Koffie (onderdeel van Miko), Herco Machinery enz.