Peter en Sachiko willen nog groeien met Dore Rooibos Cosmetics.

Sachiko en Peter winnen prijs voor rooibos-huidverzorging: “Een verhaal dat begon in Zuid-Afrika”

De Hoogstraatse Peter Vandersmissen en Sachiko van Veen brengen onder de naam Dore Rooibos Cosmetics preventieve huidverzorgingsproducten op de markt. Die proberen ze via hun online business ook in onze buurlanden op de markt te krijgen. Dat hun verpakking onlangs een award won, is alvast mooi meegenomen.

Peter Vandersmissen (45) woont in Hoogstraten, zijn partner Sachiko van Veen (47) in Breda. Toen Peter vroeger in Zuid-Afrika leefde, leerde hij er de rooibosplant kennen. “Die groeit nergens anders ter wereld”, zegt Peter.

“De rooibosplant staat bekend om de verzachtende werking voor de huid. De lokale bevolking zet kinderen met eczeem in een bad met rooibos om hun huid te helpen herstellen. Ik nam een aantal huidverzorgingsproducten op basis van rooibos mee naar België. Familie en vrienden waren tevreden over de werking. Zo is het idee ontstaan om de producten te importeren uit Zuid-Afrika en online te verkopen in Nederland en België.”

“Dat liep redelijk goed, maar Sachiko en ik vonden dat er nog verbetering was voor de ingrediënten en het uiterlijk van het product. We besloten om het zelf te doen met een eigen merk. Zo is Dore Rooibos Cosmetics vijf jaar geleden gestart. Dore is een Afrikaanse meisjesnaam die geschenk betekent. De productie gebeurt in Heist-op-den-Berg, de tubes worden in Nederland vervaardigd.”

Nicheproduct

“Ze zijn voor alle duidelijkheid bedoeld als preventieve skincare. Waar andere merken zich vooral richten op huidproblemen, willen wij er juist zijn voor de dagelijkse routine en beleving. De eerste drie producten van Dore Rooibos Cosmetics waren face wash, face toner en 24 urencrème. Met een biochemicus hebben we gezocht naar de juiste samenstelling”, legt Sachiko van Veen uit.

Peter en Sachiko willen nog groeien met Dore Rooibos Cosmetics.
Peter en Sachiko willen nog groeien met Dore Rooibos Cosmetics.

“Het percentage rooibosextract in onze producten is te vergelijken met die van een kop thee drinken. We hebben de drie producten laagdrempelig in de markt gezet om te testen. Het assortiment bestaat nu uit zeven essentiële producten voor huidverzorging. Daarvoor is al veel op de markt, maar we vormen een nicheproduct.”

De huidverzorgingsproducten van Dore Rooibos Cosmetics zijn voorlopig enkel online te koop. “Zo blijft het meer exclusief en dat past ook bij het merk”, vertelt Peter. “We focussen op Nederland en België, binnenkort komt daar Duitsland bij. Het heeft tijd nodig om je in de markt te zetten, maar we zijn tevreden over de groei.”

“De droom is om van Dore Rooibos Cosmetics onze enige professionele bezigheid te maken. Onze verpakking heeft recent de silver award gewonnen van de World Brand Design Society. Daar zijn we best wel trots op. Joost Identities uit Haarlem heeft het design gemaakt, de award is dus ook zijn verdienste.” De verpakkingen zijn niet gemaakt van plastic, maar van suikerriet.

dorerooiboscosmetics.nl