Steven Cuypers is de vierde innovatieheld van 2014. Het Innovatiecentrum verkoos hem omdat hij al jaren resoluut kiest om innovatie als een prioriteit in de bedrijfsstrategie op te nemen. Dat vertaalt zich niet zozeer in mooie woorden, maar vooral in het feit dat er echt geïnvesteerd wordt in mensen en infrastructuur. Ruim 13% van de omzet wordt terug geïnvesteerd in productontwikkeling. Het legt Orfit Industries geen windeieren…
Wat maakt bedrijven echt innovatief? Nu iedereen wel beseft dat innovatie een belangrijke groeimotor is voor onze Westerse economie, stijgt het aantal boeken over het onderwerp exponentieel. Zeker is dat er geen wonderformule bestaat om een bedrijf om te vormen naar een innovatief succesverhaal. Veel factoren bepalen dat succes: de organisatiestructuur, de bedrijfscultuur, gestroomlijnde bedrijfsprocessen…en een prominente plaats van innovatie in de bedrijfsstrategie. Strategie dan wel niet in die vorm zoals hij in de 20ste eeuw soms werd vertaald, bestaande uit dikke strategische plannen die één maal per jaar werden geüpdatet door het topmanagement in een conclaaf afgesloten van de buitenwereld. Wel strategie die duidelijk richting geeft aan het bedrijf, maar daarbij toelaat om wendbaar in te spelen op nieuwe kansen die zich aanbieden.
Die boodschap heeft Steven Cuypers van Orfit Industries al langer begrepen. Sinds begin jaren ’90 stippelde hij samen met zijn echtgenote met Orfit Industries een parcours uit dat het bedrijf bracht tot wat het vandaag is: een innovatieve, internationaal leidende speler in het domein van medische positionerings- en immobilisatieproducten. Eén van de topproducten aan de basis van dit succes is een thermoplastisch textiel dat na dompelen in een waterbad thermoplastisch wordt en daardoor volledig aanpasbaar is aan de vorm van de patiënt. Dit maakt het mogelijk een masker te maken dat het lichaam perfect in positie houdt bij radiotherapie. Het werd niet alleen ontwikkeld in Wijnegem. Orfit Industries produceert ook in Wijnegem en is daarmee een sprekend voorbeeld dat Vlaanderen wel degelijk een toekomst biedt aan productiebedrijven die durven innoveren. Steven Cuypers gaat er trouwens prat op dat het succes van zijn bedrijf te danken is aan het intern beheersen van R&D, over productie en distributie tot marketing en opleiding. Juist de interactie tussen die domeinen versnelt innovatieprocessen.
Bekijk hier de video van Steven waar hij zijn verhaal doet.