Red-Evoque-close-up-min

Technologie Flanders Make optimaliseert rijcomfort voertuigen

Om het rijcomfort en de veiligheid van autobestuurders nog verder te verbeteren, hebben onderzoekers van Flanders Make een unieke oplossing bedacht: het combineren van in-wielmotoren en actieve ophanging. Deze innovatie kan ook de werking van autonome wagens en voertuigen in de logistieke sector gevoelig verbeteren. Flanders Make stelt een demoversie voor tijdens haar roadshow ‘Top Technology on Tour’.

Oneffenheden op autowegen, zoals putten en hobbels, zijn nefast voor het rijcomfort van autobestuurders en leiden geregeld tot ongevallen. Bedrijven in de automobielsector zijn daarom al lang bezig met het ontwikkelen van oplossingen voor dit probleem.

Zowel in-wielmotoren als een actieve ophanging zijn vandaag geen standaardonderdelen en zeker de combinatie komt zelden voor in de huidige wagens. Door het combineren van deze twee technologieën wil een team van onderzoekscentrum Flanders Make tot een optimaal resultaat komen.

Meer controle

“Normaal zitten de motoren van wagens in het chassis verwerkt en drijven ze de wielen indirect aan door middel van verbindende technologie”, legt projectleider Jasper De Smet van Flanders Make uit. “Door motoren in de wielen zelf te integreren, krijg je als bestuurder meer controle en wordt de opbouw van een wagen voor autoproducenten een stuk eenvoudiger.”

Naast het gebruik van deze in-wielmotoren, benut het projectteam ook de voordelen die worden geboden door een actieve ophanging. “Dit zijn intelligente schokdempers die zich meer dan een gewone ophanging aan oneffenheden in de weg aanpassen, door bijvoorbeeld extra kracht te leveren bij een schok”, zegt De Smet. “Zo behoeden ze automobilisten op een volautomatische manier voor zware klappen bij het rijden.” De synchrone aansturing van deze beide systemen wordt ride blending genoemd.

Huidige en toekomstige voertuigen

De onderzoekers van Flanders Make hebben voor het project beide technologieën ingebouwd in een standaard bezinewagen, die zo een upgrade heeft gekregen tot een zogenaamd ‘parallel hybride voertuig’. Ze hebben al succesvolle simulaties afgewerkt met een virtueel model en zullen de innovatie de komende weken verder op punt zetten tijdens proefritten op een testcircuit.

De vernieuwende toepassing kan niet alleen zorgen voor een upgrade van de wagens die momenteel op onze wegen rondtoeren, maar zijn ook een belangrijk onderdeel van de autonome voertuigen in de toekomst. “Ze kunnen deze voertuigen nog slimmer en dus betrouwbaarder maken dan de huidige versies”, stelt De Smet. De ontwikkeling kan eveneens de logistieke sector ten goede komen, door ze bijvoorbeeld in zetten bij heftrucks en automatisch geleide voertuigen (AGV’s) in magazijnen of andere omgevingen waar ze met obstakels geconfronteerd kunnen worden.

Voor het project werkt Flanders Make onder meer samen met schokdemperproducent Tenneco uit Sint-Truiden.

Voorstelling tijdens roadshow

Flanders Make zal de demo van deze nieuwe oplossing voorstellen tijdens haar roadshow ‘Top Technology on Tour’. De roadshow vervangt het jaarlijkse symposium van Flanders Make, dat door de coronapandemie niet kan doorgaan. Het onderzoekscentrum organiseert daarom op verschillende locaties kleinschalige bijeenkomsten waarin hun laatste ontwikkelingen in de verf worden gezet. Het eerste event vindt plaats op 24 november in de Brabanthal in Leuven. Meer informatie over deze unieke reeks van evenementen vind je hier.

Flanders Make voert technologisch onderzoek met en voor bedrijven. Het onderzoekscentrum ontwikkelt en test toepassingen die de Vlaamse industrie helpen competitiever te worden dankzij product- en productie-innovatie. Flanders Make bestaat uit co-creatie centra in Lommel, Leuven en Kortrijk, de Vlaamse dronefederatie EUKA en labo’s bij de vijf Vlaamse universiteiten.