“De grote e-commercespelers hebben de mensen hun kop zot gemaakt”, aldus de analyse van Danny Van Assche van UNIZO, “Impulsief en ongeremd producten bestellen in de wetenschap dat je ze nadien à volonté kan terugsturen, en nog gratis ook. Zelfs wie zich er aan bezondigt, beseft diep van binnen dat hier iets niet klopt.”
Van Assche noemt het zelfs ronduit decadent. “Niets is gratis. Ook zogenaamd ‘gratis’ retourzendingen hebben hun kostprijs, die op dit ogenblik evenwel worden afgewenteld op het milieu, op onze economie en op ons lokale economische weefsel. Als consumenten bestellingen niet langer gratis kunnen terugsturen, gaan ze niet enkel minder impulsief bestellen, ze gaan ook minder vaak producten terugsturen.”
“Dat betekent niet alleen minder verkeer en uitstoot. Het betekent ook dat lokale (online) retailers opnieuw met opgeheven hoofd een correcte prijs kunnen aanrekenen voor eventuele retourzendingen, en zelf ook minder retourzendingen binnenkrijgen. Deze maatregel zou hen wat meer ademruimte geven, waardoor de lokale economie kan floreren. Dat op zich betekent al extra milieuwinst. Want elk pakje dat lokaal en doordacht wordt gekocht, moet niet meer van heinde en verre worden bezorgd op het moment waarop de consument het in zijn hoofd krijgt.”
UNIZO dringt er bij de Europese en nationale beleidsmakers op aan om het verbod op gratis retourzendingen, waarvoor de organisatie al jaren pleit, nu met bekwame spoed in wetgeving te gieten.