ViaConnect-foto

ViaConnect maakt digitaal netwerken mogelijk

WESTERLO/GEEL – Is netwerken onmogelijk geworden met de huidige covid-maatregelen? Niet als het ligt aan evenementenbureau Sesam Events uit Westerlo en IT-bedrijf Netropolix uit Geel. Zij lanceren ViaConnect, een elektronische manier om op afgesproken tijden netwerkmomenten te houden.

In tijden van Corona, waarin het strikt verboden is samenkomsten te organiseren en contacten te leggen, blijven vele ondernemers op hun honger zitten op het vlak van netwerken, stellen de initiatiefnemers. “Tot voor kort bezocht ik gemiddeld drie netwerkevents per week”, zegt Jan Caers, zaakvoerder van Sesam Events. “Het was een belangrijke manier om met andere ondernemers, en dus mogelijk nieuwe klanten, in contact te komen. Kort voor de veiligheidsmaatregelen werden afgekondigd, stonden we nog als standhouder op een netwerkbeurs in Antwerpen. En dan kwam in een paar uur tijd de ene annulering na de andere binnen van allerlei events. Dat was even slikken, maar ik wilde absoluut niet bij de pakken blijven zitten en ben dus op zoek gegaan naar nieuwe mogelijkheden om toch contacten te onderhouden en nieuwe contacten te leggen.”

Ook voor Netropolix was het zaak om contact te blijven houden met collega-ondernemers, vertelt Kjell Spruyt, sales manager IT-infrastructuur van Netropolix: “Sinds de start van de COVID maatregelen zien we een grote toename in het gebruik van online mogelijkheden, om contacten te onderhouden, maar evengoed om op vlotte manieren thuis te kunnen werken en de dagelijkse werking van ondernemingen te blijven garanderen. We hebben de afgelopen weken creatief en snel moeten schakelen om ons cliënteel te voorzien van noodzakelijke oplossingen hiervoor. Dat cliënteel bestaat onder andere uit bedrijven uit de regio, maar evengoed uit de internationale congreswereld en syndici die hun algemene vergaderingen digitaal willen organiseren. Zo zijn we op het idee gekomen om hier iets digitaals voor te organiseren.”

Vaste sessies

Volgende week start ViaConnect met twee sessies per week. Een op dinsdag van 8 tot 9 uur en een op donderdag van 12 tot 13 uur Elke sessie heeft vier vaste partners, die telkens voor gasten zorgen. Zo kunnen elke keer een tiental wisselende ondernemers met elkaar netwerken. Voor en na het event is er dan nog de mogelijkheid om vrij te netwerken. Als de vraag groeit, worden er nog meer sessies opgestart. Voorlopige vaste partners zijn Van Havermaet-Groeneweghe, Phobos & Actor, Atrius Advocaten, BMW Sneyers en uiteraard Netropolix en Sesam Events.

Vervolg

“De eventsector wordt bijzonder hard geraakt en we zijn volop bezig met nieuwe concepten en ideeën uit te werken”, zegt een strijdvaardige Jan Caers. “We willen intussen wel laten zien dat we er nog steeds zijn én tegelijk ons steentje bijdragen aan de nood die er nu is bij veel ondernemers om contacten te onderhouden op een efficiënte en ongedwongen manier.”

“Het is trouwens onze bedoeling om dit platform ook verder te laten leven nadat, hopelijk snel, de coronacrisis achter de rug is”, vult Kjell Spruyt aan. “We zijn ervan overtuigd dat dergelijke digitale toepassingen nu nog meer ingeburgerd geraken en in de toekomst meer worden gebruikt.”