Kingspan Insulation Foto: BERT DE DEKEN

Werknemers Kingspan Insulation volgen taalles op de werkvloer: “Dit is de beste plaats om Nederlands te leren”

TURNHOUT - In het isolatiebedrijf Kingspan Insulation lopen achttien verschillende nationaliteiten rond. Onder het motto ‘wanneer communiceren een probleem wordt, moeten we ingrijpen’ slaat het bedrijf de handen in elkaar met ABVV en I-Diverso om de taalbarrière op de werkvloer weg te werken.

In september startten Kingspan en I-Diverso met de eerste lessen Nederlands. Ze waren allebei aangenaam verrast door het aantal inschrijvingen. “Kingspan Insulation Turnhout heeft buitenlandse werknemers uit Iran, Irak, Ghana, Roemenië, Portugal, Syrië en noem maar op. We merkten dat de arbeiders tijdens de lunchpauzes in kleine groepen zaten, vaak per taal. Om meer verbondenheid te creëren, hebben we verschillende pistes onderzocht en kwamen we op het idee om lessen Nederlands te geven”, steekt plantmanager bij Kingspan Rob Moelans van wal.

Moelans geeft ook aan dat de lessen Nederlands, naast het sociale aspect, cruciaal zijn voor de veiligheid van de arbeiders. “Onze mensen steken graag hun handen uit de mouwen en doen elke dag hun best op het werk. Het is van groot belang dat ze de veiligheidsinstructies duidelijk begrijpen. Vandaar ook dat dit zo belangrijk is”, zegt hij.

 

Rob Moelans, Peter Mathieu en Tim Peeters. Foto: BERT DE DEKEN.

“Drempel ligt laag”

“De lessen vinden om de twee weken plaats, telkens één uur tijdens de werkuren en één uur voor of na de werkuren. Het grote voordeel is dat de lessen plaatsvinden op de werkvloer. De mensen hoeven niet na hun werkdag nog naar een avondschool te gaan. De drempel ligt dus heel laag. Daarnaast zijn de lessen ook niet verplicht”, vertelt Tim Peeters, vakbondssecretaris bij ACCG.

“Het taalprobleem is niet enkel aanwezig bij Kingspan en ook niet enkel in de scheikundige sector. Ook in andere sectoren vormt taal vaak een probleem. De lessen worden hier niet op een schoolse manier gegeven. We integreren vaak ook dialect in de lessen. Daar halen de leerlingen het meest uit. En zo beleven ze ook wat plezier tijdens de les. De werkvloer is de beste plaats om Nederlands te leren.”

Syndicaal afgevaardigde Peter Mathieu geeft aan dat ze er ook voor willen zorgen dat de arbeiders hun job goed begrijpen en zich thuisvoelen op het werk. “De lessen Nederlands openen vele paden voor de arbeiders. Zo voeren ze sneller een gesprek met elkaar en ontstaat er een amicale band tussen de collega’s. Zolang er interesse is, blijft dit project lopen”, aldus Peter.

Taalcoach Amber Raeymaekers (links). Foto: BERT DE DEKEN.

Energiefactuur begrijpen

Taalcoach Amber Raeymaekers van I-Diverso geeft met veel plezier les aan de arbeiders. “Ze doen hun uiterste best tijdens de lessen. Ik pak het bewust niet te schools aan. De deelnemers mogen hun eigen input geven. Zo gaven ze aan dat ze zich meer willen bezighouden met de actualiteit. Ze wilden ook graag leren hoe ze bijvoorbeeld hun energiefacturen moeten begrijpen en afhandelen. Ik geef ook vaak huiswerk. Het draait er niet om dat ze perfect Nederlands leren, we willen er vooral voor zorgen dat ze elkaar begrijpen”, zegt ze.

Foto: BERT DE DEKEN.

Bakari Solimani uit Ghana vertelt dat de lessen soms ook over grammatica en woordsoorten gaan. “We leren hoe we zinnen moeten vormen en hoe we een gesprek moeten voeren. Ik vind de lessen leerrijk en Amber is een fijne leerkracht”, aldus Bakari.

Mamady Diallo uit Guinee toont enthousiast zijn huiswerk aan taalcoach Amber. “Ik beleef veel plezier aan de lessen Nederlands”, zegt hij, terwijl hij zijn twee duimen opsteekt. “Ik krijg ook huiswerk mee en dat vind ik fijn. Ik maak het altijd met veel plezier. Door de lessen Nederlands ben ik uit mijn schulp gekropen en durf ik in dialoog te gaan met mijn collega’s.”