Zibbra assisteert Belfius Bank bij e-commerce programma

Erik Proost Zibbra

Digital agency Zibbra uit Zandhoven is samen met zes anderen aangeduid om samen met Belfius Bank een e-commerce programma aan te bieden aan Belgische ondernemingen. Bedoeling is om die bedrijven marktaandeel te laten heroveren.

In 2014 kochten de Belgen voor 5,6 miljard euro via het internet. Dat is 15% meer dan in 2013. Er is echter een minpunt: 42% van dat bedrag ging naar buitenlandse webshops. Een gemiste kans voor ondernemingen en zelfstandigen van eigen bodem. Belfius Bank werkte daarom, samen met Zibbra en zes andere partners, een totaalaanbod uit: tegen voordelige voorwaarden een e-winkel oprichten, beheren en die activiteiten op het internet promoten.

Vorig jaar kocht 61 % van de Belgen online, 3 % meer dan in 2013. 42% van deze aankopen gebeurt echter via websites van grote buitenlandse winkelbedrijven. Vergeleken met onze directe buren Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Nederland, die samen 72 % van de totale omzet in de Europese Unie voor hun rekening nemen, hebben onze bedrijven op dit terrein nog marktaandeel te veroveren of te heroveren.

Drie sleutelfasen
Om de Belgische ondernemer hierbij te helpen heeft Belfius Bank het initiatief genomen om met zeven gespecialiseerde externe partners een op maat gesneden begeleiding aan te bieden. “En dit gedurende drie sleutelfasen”, zegt Erik Proost van Zibbra, “namelijk het uitdenken en uitwerken van een echte webstrategie, de bouw van de eigenlijke webshop en het promoten van hun website bij bestaande en potentiële klanten en bij het grote publiek. Wij zijn hierin aangewezen indien de ondernemer de behoefte heeft om alles bij één partner onder te brengen.”

Deze volledige waaier van concrete en op maat gesneden oplossingen wil Belfius tegen voordelige voorwaarden aan zijn klanten aanbieden om ze te begeleiden in de e-commerce en tegelijk de positie van België in deze markt te versterken.