De temperaturen schoten de voorbije dagen enorm de hoogte in. Voor de zomerbabbel van Made in Kempen zocht Bart De bruyn deze week Peter Janssen op. De CEO van Glacio uit Beerse staat sinds de overname begin dit jaar ook aan het hoofd van IJsboerke.
Het was voor Peter Janssen een voorjaar met dubbele gevoelens. “Het feit dat we geen lente en geen voorzomer gehad hebben, is niet alleen voor onze ijsjes ‘ongewenst’ maar voor het algemene welbevinden van de mens ook niet. Iedereen heeft na een lange winter nood aan wat ‘zon’.” Gelukkig ging het vanaf begin juli wel de goede kant uit en dat heeft Janssen gemerkt. “Ondanks het belabberde weer hebben we het tot juni op sommige domeinen volgens plan gedaan en op een aantal zelfs veel beter dan gepland. De maand juli heeft voor de crème fraiche gezorgd met schitterende verkoopresultaten.”
VOORJAAR MET DUBBELE GEVOELENS
Voor Peter Janssen, die tot voor kort enkel CEO was van ijspralineproducent Glacio uit Beerse, stond het voorjaar van 2013 in het teken van de overname van het noodlijdende IJsboerke uit Tielen. Dat was niet altijd even makkelijk. “Toen we als overnamekandidaat voor IJsboerke het bijna volledig opgekomen personeel toespraken, vanop een vrachtwagen, en we het goede nieuws konden brengen dat we een akkoord met de bank hadden bereikt, hadden we een heel dubbele reactie: de mensen van ‘de fabriek’ met handgeklap en zelfs gejuich en van de mensen van de huis-aan-huis verkoop het omgekeerde. Voor mij was dat heel pakkend, maar ook wel heel begrijpelijk.” Het was een moeilijk moment voor de bedrijfsleider in Peter Janssen, die ook onderneemt met een hart. “Je kunt niet voor iedereen goed doen en als bedrijfsleider moet je company altijd boven het individu staan. Ik durf zeggen dat er heel veel menselijkheid in ons zit, wat dit dan nog veel moeilijker maakt. Maar om de fabriek in Tielen een volwaardige kans te geven moesten we de beslissing nemen om de huis-aan-huis verkoop af te bouwen. Uiteraard zijn we nu heel blij dat er meer dan 75 procent van de afgevloeide mensen terug een job hebben. Hiervoor een dikke pluim aan het Kempense HR-bedrijf HURA en veel succes aan onze ex-collega’s met hun nieuwe job.”
Je kunt niet voor iedereen goed doen en als bedrijfsleider moet je company altijd boven het individu staan.
IJSBOERKE BLIJFT ALS STERK MERK OVEREIND
Het merk IJsboerke is blijkbaar beresterk. Ondanks de financiële problemen bleef dat overeind, waardoor Janssen en zijn kompanen een goed oog hebben in de toekomst. “We zijn zeer blij dat de waarde van het typische Belgische merk IJsboerke ten volle erkend wordt. Het is op en top Belgische topkwaliteit, die in heel veel Belgische bedrijven (ingrediënten, verpakking, logistiek) voor flink wat tewerkstelling zorgt. De uiteindelijke ijsproductie gebeurt volledig in de Kempen wat we fantastisch vinden.”
Bij IJsboerke en Glacio is men ondertussen volop bezig met de voorbereiding van 2014. “Het zal een heel moeilijke oefening worden om uit de heel veel ideeën die we hebben keuzes te maken om niet met te veel maar wel met de juiste ideeën richting 2014 te gaan”, aldus CEO Peter Janssen. “Maar sowieso is het najaar en eindejaar nog heel belangrijk voor ons. Zowel in Beerse als in Tielen zijn er tal van interessante producten voor deze jaarperiodes die we dan ook weer met heel veel oog voor kwaliteit zullen maken.”
De sterkte blijft volgens Janssen ook overeind dankzij een team van goede medewerkers. Hijzelf voelt zich zo nauw betrokken dat afstand nemen niet altijd makkelijk is. “Op z’n Kempens gezegd: ‘dië kop draait dag en nacht’ en dat is soms zwaar. Maar met verkoopkantoren in Parijs en Tokyo, onze take-away IJsboerke shops, productievestigingen in Tielen en Beerse, meer dan 400 medewerkers, op topdagen nog meer dan 100 interimpersoneel, overleg met banken, sociaal overleg, de WCO oplossen, gesprekken met leveranciers én uiteraard met onze klanten … dan is het druk in ’t kopke. Gelukkig hebben we heel veel goede medewerkers waarmee we als sterk team al deze uitdagingen aangaan.”
TOEKOMST ECONOMIE BLIJFT ZORGENKIND
Janssen volgt als Kempens ondernemer de economische situatie en ontwikkelingen op de voet. Ook hij ziet niet direct de goede uitweg uit de crisis. Blijven knokken, is de enige boodschap. “Het is ondertussen wel geweten dat ik een grote verdediger ben om er alles aan te doen om maakindustrie in België, Vlaanderen en uiteraard zeker ook in de Kempen minstens te kunnen behouden meer zelfs terug te laten groeien. Als er dan ‘maakbedrijven’ zoals Lintor-Verbinnen dreigen te verdwijnen, is dat zeer slecht nieuws. Aan de andere kant zie ik toch dat de Kempen zijn ‘Stille – ‘ meer en meer kan achterlaten. Er ontstaat echt wel wat Kempens chauvinisme vanuit die hardwerkende, soms – en niet slecht bedoeld, tengoede zelfs – koppige Kempenaars.”
Gelukkig hebben we heel veel goede medewerkers waarmee we als sterk team al deze uitdagingen aangaan.
Toch probeert Janssen af en toe een beetje afstand te nemen, alhoewel dat zeer relatief is. “De tijd en de afstand van ‘weg zijn van alles hier’ zijn altijd zeer klein. We blijven in België, aan de kust, wat als voordeel, of is het een nadeel?, heeft dat ik vlot over en weer kan naar de Kempen. Zo probeer ik verspreid over vier weken toch een dag of twaalf ‘verlof’ te nemen. Maar ’t kopke staat zelden stil.”