Watt4ever_RL_007 kopie

5 investeerders leggen miljoen op tafel voor start-up in Beringen

Vijf Belgische bedrijven investeren samen 1 miljoen euro in Beringen voor de opstart van een onderneming die zich specialiseert in het hergebruik of recyclage van batterijen van elektrische wagens. Het nagelnieuwe bedrijf kreeg de naam Watt4Ever mee.

Out of Use, één van de 5 partners, is al gespecialiseerd in het fijnmazig ophalen, hergebruiken of recycleren van elektrische en elektronische apparaten, zoals computers, laptops en servers. Het bedrijf uit Beringen zal de start-up huisvesten en instaan voor het ophalen en veilig opslaan van afgedankte batterijen bij garages van 44 automerken. Een andere partner en aandeelhouder van Watt4Ever is Febelauto, de koepelfederatie van garagisten. Ook ReVolta (gespecialiseerd in energieopslag), Eco Lithium (idem) en adviesbureau Shence Management doen mee. Watt4Ever staat onder de leiding van CEO Catherine Lenaerts, die zelf haar strepen al verdiende als directeur bij Febelauto.

Energieopslag
“Het is pas nu dat elektrische en hybride auto’s opgang beginnen te maken”, zegt Catherine Lenaerts. “Daardoor zijn er steeds meer van dergelijke EV-batterijen in omloop. Met Watt4Ever willen wij de afgedankte EV-batterijen een tweede leven te geven door ze te hergebruiken als energieopslagsystemen voor woningen en bedrijven. We hebben al batterijen klaar voor particulier gebruik, maar in de toekomst denken we ook aan grote systemen van één of meerdere MWh.”

Eén van de klanten van Watt4Ever is Delhaize. “We hebben alvast één van onze generatoren voor reservestroom, die traditioneel op diesel draaide, vervangen door een energieopslagsysteem van Watt4Ever”, zegt David Schalenbourg, directeur Architectuur, Bouw en Onderhoud bij Delhaize. “Dat past uiteraard in ons vaste voornemen om een duurzaam karakter op te bouwen."

Vandaag is Watt4Ever nog gehuisvest bij Out of Use. Maar er zijn al plannen om een eigen gebouw voor het nieuwe bedrijf te voorzien. “We zullen klaar zijn om de verwachte groei van het aantal afgedankte EV-batterijen op te vangen”, verzekert Lenaerts. “Daarbij zal ook het aantal medewerkers nog flink toenemen.”