FORD-Airbag-1

Airbag in gordels van nieuwe Ford Mondeo

De nieuwe Ford Mondeo, die in 2013 in productie gaat, krijgt airbags in de veiligheidsgordels. De Mondeo is de eerste auto in Europa met dit veiligheidssnufje. De nieuwe Mondeo viert naar waarschijnlijk zijn wereldpremière op het autosalon van Detroit begin 2012.

De veiligheidsgordels met airbag worden gebruikt voor de passagiers op de achterbank, die zoals bekend niet worden beschermd door frontale airbags. De driepunts veiligheidsgordel met airbag is nauwelijks te onderscheiden van een gewone airbag. Hij is alleen wat dikker. Bij een frontale botsing wordt het luchtkussen dat in het diagonale gedeelte van de gordel is genaaid, in microseconden opgeblazen. Volgens Ford heeft onderzoek aangetoond dat de gordelairbag de kracht die op het bovenlichaam wordt losgelaten, tot vijf keer beter verdeelt en dus het risico op verwondingen beperkt.

Als Ford de gordelairbag in 2013 lanceert op de Mondeo, is dat meteen een Europese primeur. In de Verenigde Staten is de gordelairbag al verkrijgbaar in de Ford Explorer terreinwagen.

Detroit
In de ontwikkelingscentra van Ford stijgt inmiddels de koorts. Hoewel hij pas in 2013 in Europa op de markt komt, wordt nu al de laatste hand gelegd aan de nieuwe Mondeo die al in de helft van volgend jaar eerst in de VS wordt gelanceerd. Naar alle waarschijnlijkheid krijgt de Mondeo zijn wereldpremière dan ook op het autosalon van Detroit begin januari volgend jaar.

Zoals bekend wordt de Mondeo gebouwd op een nieuw ontwikkeld platform voor wagens in het C- en D-segment. Dat is een mondiaal platform waardoor de Mondeo een echte wereldauto wordt die niet alleen in Europa wordt verkocht maar ook in de Verenigde Staten, waar hij de Fusion opvolgt.

Als de Mondeo op de markt komt, is er meteen ook een hybride versie waarbij een 1.6 liter benzinemotor wordt gecombineerd met een elektromotor. Volgens een aantal bronnen kan de hybride Mondeo puur elektrisch rijden tot een maximum snelheid van 75 kilometer per uur. Naar verluidt zou het ook al vaststaan dat de Europese versie van de hybride Mondeo in Genk wordt geproduceerd.

Sterkhouder
Volgens Duitse media is de nieuwe Mondeo nagenoeg even groot als de huidige en zou ook de prijs plusminus ongewijzigd blijven, en dat met nog meer technologische snufjes. Uit cijfers van Ford blijkt inmiddels dat de verkoop van de Mondeo blijft dalen. De eerste zeven maanden van het jaar werden in de 19 belangrijkste Europese markten 51.200 Mondeo’s verkocht. Dat is een daling met 13 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Sterkhouders van Ford Genk zijn ook nu de S-Max en de Galaxy. Van de S-Max werden de eerste zeven maanden van het jaar 13 procent meer exemplaren dan vorig jaar verkocht, van de Galaxy 9,5 procent meer. Het succes van de S-Max en Galaxy compenseert dus de verkoopsdaling van de Mondeo.

Guido CLOOSTERMANS