Energyville

Auto’s gaan vliegen dankzij Genkse batterij

Solithor is de naam van een gloednieuw bedrijf dat ervoor moet zorgen dat elektrische voertuigen sneller kunnen laden en langere afstanden kunnen afleggen. De investeerders, waaronder LRM, leggen 10 miljoen startkapitaal op tafel voor de ontwikkeling, productie en verdeling van een zogenaamde vastestofbatterijen. De technologie die Solithor hiervoor heeft ontwikkeld is uniek in de wereld. De ambitie is dan ook niets minder dan het internationale marktleiderschap.

Trekker van het verhaal is de onderzoeks- en innovatiehub Imec, die Solithor als een spin-off op de wereld zet. Het nieuwe bedrijfje krijgt 10 miljoen vers geld in kas, bijeengebracht door Imec zelf, LRM, Nuhma en FPIM. Daarmee zal Solithor een technologie uitwerken om lithium-vastestofbatterijen te ontwikkelen, produceren en commercialiseren. De nieuwe techniek, waarbij een vaste stof in de batterij wordt gebruik in plaats van een liquide component, geeft batterijen voor elektrische voertuigen een hogere autonomie, betere performantie, langere levensduur en hogere veiligheid. Daarmee wordt een belangrijke drempel in de elektrificatie van het wagenpark van de wereld geholpen.

De technologie kent een geschiedenis van meer dan 10 jaar en is nu klaar om bedrijfsmatig te worden toegepast. "Het bedrijf zal een positieve impact hebben op onze lokale economie door de verwachte vestiging van productieactiviteiten in Vlaanderen”, zegt Olivier Rousseaux, Directeur Venturing bij Imec. "Van hier uit kunnen de internationale klanten bediend worden."

Solithor, gevestigd op de campus Energyville in het Thor Park van Genk (foto), heeft de niet-geringe ambitie om een wereldleider te worden in vastestofbatterijtechnologie. Het bedrijf wil een sleutelrol spelen in de Europese batterij-waardeketen en wil de globale markt bevoorraden en op die manier een significante bijdrage leveren aan de Europese export en de decarbonisatie van de transportsector.