Samen met de marketingman van Duvel-Moortgat strijdt Bart Claes, gedelegeerd bestuurder van kledingketen JBC, voor de felbegeerde titel als ‘Marketeer van het Jaar’. “Ik waardeer deze nominatie vooral omdat er voor het eerst een ondernemer bij de laatste 2 is,” zegt hij. “Niet zozeer voor mezelf, maar als erkenning voor de vele ondernemers die het belang van marketing niet onderschatten. In een internationale markt met vlijmscherpe concurrentie zoals de retail, is dit gewoon cruciaal. Zelf hebben we de voorbije jaren zowat 45 miljoen geïnvesteerd, waarvan veel in reclame. Dit werpt nu zijn vruchten af.”
Dat klopt, want JBC behaalde vorig boekjaar een winst van 20 miljoen (+66%) op een omzet van 165 miljoen (+8%).
“Marketing is voor mij meer dan externe imagovorming. Het is ook de bedrijfscultuur die binnen de organisatie groeit en automatisch afstraalt op de klanten en de verkoop.
“Bedrijven die hun personeelsfeest afschaffen als het iets minder gaat, dat snap ik niet.”
Een mooi voorbeeld hoe JBC dat toepast, is een echte hit geworden op YouTube en valt hier te bewonderen.
Stemmen voor Bart Claes als Marketeer van het Jaar kan via de website www.trends.be/marketeervanhetjaar. Warm aanbevolen!