Bedienden Ford tekenen (eindelijk) hun cao

Woensdag wordt bij Ford Genk de cao voor de bedienden eindelijk ondertekend. Daarmee wordt ook de informatie- en consultatiefase in het kader van de Wet Renault officieel afgesloten. De effectieve sluiting van de fabriek komt daarmee een officiële stap dichterbij.

Het is een symbolisch moment voor de bedienden, die veel volk verwachten voor de plechtige ondertekening op de bijzondere ondernemingsraad. Naast de vakbonden van LBC en BBTK worden er van de kant van Ford een aantal Europese topfiguren verwacht. Normaliter zijn dat HR-verantwoordelijke Nick Caton, vice-president manufacturing Jeff Wood en financieel verantwoordelijke Lyle Watters, tenzij ze zich door vakantieplannen laten vervangen.

Wat betekent nu het einde van de informatie- en consultatiefase?

Er volgt nu een sperperiode van 30 dagen. Vanaf dan kan Ford officieel beginnen met het ontslaan van medewerkers, met name de mensen die vrijwillig willen vertrekken. Maar de meesten van hen zullen tot eind 2014 bij Ford aan de slag blijven. Dat geldt bijvoorbeeld voor alle Fordmedewerkers die met SWT (voorheen brugpensioen) gaan.

Zijn daarmee alle onderhandelingen van de baan?

Neen, vandaag volgt nog de uitslag van de stemming over de ontwerp-cao voor de bedienden bij de grote toeleveranciers (de conveyorbedrijven). Die wordt dan normaliter vrijdag ondertekend. Voorts lopen ook nog gesprekken met tal van kleinere toeleveranciers, zoals de schoonmaakfirma's.