Kingfisher_Afbeelding

Beken kleur met een sterk merkverhaal

De emotionele klik met een bedrijf, product of dienst is enorm belangrijk. Wist je dat emotioneel betrokken klanten jouw product of service drie keer sneller aanraden? Ze stappen bovendien 44% minder snel over naar een concurrent. Hoe je die betrokkenheid creëert? Met een sterk merkverhaal!

Een goed merkverhaal (of brand story) zorgt voor een positieve merkuitstraling. Het verhaal dat je merk uitstraalt, bepaalt het vertrouwen van je klanten.

Hoe begin je eraan?

Bepaal jouw belangrijkste kernwaarden en de boodschap die je wil overdragen. Benadruk de waarden waarmee je wil dat klanten zich identificeren. Ben je een familiebedrijf dat heel betrokken is? Vernoem dat dan zeker in jouw merkverhaal. Vraag ook aan je medewerkers hoe zij denken over je bedrijf. Wat maakt jouw bedrijf uniek volgens hen? Vervolgens ga je aan de slag met de antwoorden.

Het vertellen van verhalen is dé ideale manier om betekenis te geven. Dankzij een bedrijfsverhaal leren klanten je bedrijf beter kennen én begrijpen. Ook jouw medewerkers zijn meer emotioneel betrokken dankzij het merkverhaal, wat jouw interne communicatie alleen maar ten goede komt.

Vier verhaalvoorwaarden

Klaar om ermee te beginnen? Aan deze voorwaarden moet jouw merkverhaal voldoen:

1. Herkenbaarheid
Jouw merkverhaal moet herkenbaar zijn, voor klanten én medewerkers. Kies voor waarden waar mensen zich mee kunnen identificeren.

2. Consistentie
Gebruik je merkverhaal consistent in woord én beeld. Van websiteteksten tot sociale mediaberichten: zorg ervoor dat je verhaal terugkomt in je communicatie. Focus je in jouw brand story op de persoonlijke aanpak van je bedrijf en de gezellige werksfeer? Gebruik dan beelden van jouw opgewekte medewerkers of van een warm klantencontact.

3. Onderscheidend
Zorg ervoor dat je je onderscheidt van de concurrentie. Een algemeen merkverhaal over een goed product biedt geen meerwaarde. Ga op zoek naar wat jouw bedrijf uniek maakt. Is het de extra service die je (gratis) levert? Of is jouw employer branding juist heel vernieuwend? Deel die dingen met de wereld.

4. Authenticiteit
Last but not least, creëer een authentiek verhaal. Wat je schrijft, moet je ook waarmaken natuurlijk. Blijf dichtbij jezelf en maak geen loze beloftes. Authenticity is key.

Een sterk merkverhaal schrijven voor je bedrijf, product of dienst? Kingfisher marketing helpt je graag!

Marketingcommunicatiebureau Kingfisher marketing realiseert de doelstellingen van klanten, met een onderbouwde strategie, sterke content, uitgebalanceerde online aanpak en krachtig grafisch ontwerp.