Dorpsstraat As

Belasting op ‘economische bedrijvigheid’ zet kwaad bloed

Het gemeentebestuur van As gaat om de kas te spijzen een belasting invoeren op economische bedrijvigheid. Het komt er op neer dat alle ondernemingen een taks moeten ophoesten. Behalve dan de handelaars in het centrum, want die moeten ervoor zorgen dat het gezellig winkelen blijft. De andere zelfstandigen en bedrijven uit As zijn woest.

Uit de meerjarenplanning is gebleken dat de gemeente As op zoek moet naar structurele bijkomende inkomsten en daarom worden enkele maatregelen ingevoerd zoals een verblijfsbelasting voor toeristen, een activeringsheffing voor onbebouwde percelen en een belasting op economische bedrijvigheid.

Over die bedrijventaks zijn de (meeste) ondernemers absoluut niet te spreken. Vooreerst vinden ze dat economische bedrijvigheid, die zorgt voor werkgelegenheid en welvaart, moet gestimuleerd en niet afgeremd worden. Ten tweede vinden ze het niet kunnen dat de handelaars in het centrum worden vrijgesteld van de nieuwe belasting. Het gemeentebestuur vindt dat de handelskern ‘geen dooie boel’ mag zijn, en maakt daarom een uitzondering.

De ondernemers die niet in het centrum liggen, zijn boos. “Ofwel betaalt iedereen, ofwel betaalt niemand”, zo klinkt het daar. Uiteraard is de discussie voer voor de oppositie, die de kant van de klagers kiest. Wordt ongetwijfeld vervolgd…