SyntraPXL_Afbeelding2

Beste KMO: hoe kwetsbaar bent u?

Het zijn economisch zware tijden voor heel wat KMO's. De kosten voor materialen, energie en lonen swingen de pan uit. Logistieke processen zijn een nachtmerrie, en heel wat andere risico's bedreigen de continuïteit van het bedrijf. Om de Limburgse KMO's krachtdadig bij te staan, heeft Hogeschool PXL een 'kwetsbaarheidsscreening' uitgewerkt, desgewenst opgevolgd door een plan vol maatgerichte aanbevelingen.

De effecten van de 2 jaar coronacrisis zijn nog behoorlijk voelbaar en de gevolgen van de oorlog in Oekraïne wegen door, zowel voor grote als voor kleine ondernemingen. Ze stellen zich vragen rond productiviteit en efficiëntie, digitalisering en duurzaamheid, en dit terwijl de ambitie om te groeien aanwezig blijft. Andere zorgen komen voort uit verstoorde toeleveringen en stijgende inputkosten.

"Vanuit onze expertisecentra willen we de lokale KMO's ondersteuning aanbieden om hen doorheen deze moeilijke tijden te loodsen", zegt Wim Bijnens, directeur Onderzoek en Dienstverlening aan Hogeschool PXL. "We willen hen helpen om beter gewapend te zijn om de uitdagingen aan te gaan en als bedrijfsleider meer onderbouwd belangrijke keuzes te kunnen maken. Daarom hebben we met onze experten een laagdrempelig aanbod van dienstverlening uitgewerkt. Uitgangspunt is het afleveren van snel inzetbare kennis met tastbare resultaten voor het bedrijf.”

Concreet bestaat de ondersteuning van PXL uit een analysetraject van 8 uur, waarbij aan de hand van vragenlijsten en een interview de kwetsbaarheid van het deelnemende bedrijf in kaart wordt gebracht. (Kostprijs: 500 euro). Het rapport legt de zwakke plekken en risico's bloot en geeft een aanzet tot de beperking of het oplossen van de risico’s.

Vervolgens kan er een diepgaandere begeleiding worden opgestart voor implementatie van verschillende acties. Dit gaat van het mee opstellen van een business contingency plan tot het opzetten van een monitoring- en auditsysteem.

“Het is onze maatschappelijke opdracht om de aanwezige kennis binnen onze Hogeschool te delen en te verspreiden", zegt algemeen directeur Ben Lambrechts. "Vlaanderen zet via Vlaio sterk in op kennisdiffusie vanuit de Vlaamse hogescholen om zo ons economisch weefsel te versterken en dus weerbaarder te maken. Ons project Blikopener versterkt dit met verschillende doelgerichte acties.”

Bedrijven die meer informatie willen over dit aanbod kunnen rechtstreeks contact nemen met Frank Vols, business developer: frank.vols@pxl.be