Kingfisher 759×50

Bouw een sterk merk uit in vier stappen

De beste manier om potentiële klanten aan te trekken en je huidige klanten te behouden? Door een sterk merk uit te bouwen natuurlijk. Geen idee waar te beginnen? Kingfisher marketing legt uit hoe je dat aanvliegt.

Wat is een sterk merk?

Een ‘sterk merk’, blijft een vage term. Wat is dat nu precies? De volgende verklaring dekt de lading:

Sterk merk (o., z.n.)
1. Een bedrijf dat zich consistent en op een unieke manier onderscheidt van de concurrentie met haar producten of diensten.
2. Een manier om het keuzeproces van potentiële klanten, medewerkers én partners te vereenvoudigen.

Een sterk merk opbouwen, loont. Wist je dat consumenten twee keer sneller geneigd zijn om te kopen van en trouw te blijven aan merken die ze herkennen en vertrouwen?

Zo pak je dat aan:

Stap 1. Leg je kernwaarden vast
Waar sta je voor? Wat drijft je en welke problemen los je op voor de klant? Bepaal de belangrijkste kernwaarden van je bedrijf. Inspiratie nodig? Een van de kernwaarden van Kingfisher is ‘kwaliteit’. We vliegen projecten onderbouwd aan en gaan altijd voor een kwalitatief eindresultaat.

Stap 2. Bepaal je ideale klant
Geef je klanten een gezicht met persona’s. Welke soort kopers of gebruikers wil je aantrekken? Wat zijn hun twijfels, drijfveren en achtergrond? Een buyer persona geeft je de nodige basisinformatie om onderbouwd te communiceren met je doelgroep. Dankzij die gerichte communicatie versterk je je merk.

Stap 3. Ontwerp een herkenbare huisstijl
Fun fact: consumenten herinneren zich sneller de kleur van een merk dan de naam. Een consistente huisstijl met duidelijk kleurgebruik is daarom de key voor een sterk merk. Daarnaast zijn ook je logo, baseline, lettertype, andere grafische elementen en je tone of voice onderdeel van je huisstijl. Trek die stijl overal door, zowel on- als offline. Denk aan: social media, website, enveloppen, brochures, naamkaartjes, … Zo bouw je een sterk en herkenbaar merk op.

Stap 4. Verhoog je naamsbekendheid
Met een sterk merk vinden potentiële klanten sneller de weg naar je bedrijf. Onze tip? Investeer proactief in je naamsbekendheid. Door te verschijnen in online advertenties, vaktijdschriften, bushokjes of op beurzen, blijf je in de hoofden van je consument plakken.

Als strategisch marketingcommunicatiebureau bieden we expertise en ondersteuning aan gedurende jouw duik in het diepe. Sla jij meteen de juiste vis aan de haak? Wij als Kingfishers wel. We gaan op een doordachte maar vooral realistische manier te werk, met veel passie en goesting voor het vak.