Commotie rond maatregelen om boven water te blijven

Er is in Kortessem heel wat beroering ontstaan bij de 60 werknemers en de klanten van de poetsdienst Zita. Deze gemeentelijke instantie (via de PWA) stapelt de verliezen immers op, en wil om het hoofd boven water te houden, nieuwe afspraken maken met de klanten. In de nieuwe gebruikersovereenkomst, die zou ingaan op 1 januari, staat dat gezinnen die een beroep doen op de huishoudhulpen van Zita, maximaal 4 weken per jaar afwezig mogen zijn door vakantie of andere oorzaken. Daarna is de klant 22 euro per uur verschuldigd (ipv 9 euro, de prijs van een dienstencheque). Ook als de klant om een andere reden zijn vaste huishoudhulp plots annuleert, moet er 22 in plaats van 9 euro betaald worden.

Voorzitter Jan Neven wijst op de financiële problemen van de Kortessemse dienstenonderneming, waardoor er moet worden ingegrepen. "Sinds 2012 is het dienstenbedrijf Zita verlieslatend. In Toen was het tekort op jaarbasis 10.000 euro. In 2013 groeide dit tot 20.000 euro en voor 2014 wordt er een tekort van 60.000 euro vooropgesteld. Dat komt omdat de tussenkomst die wij voor ons personeel krijgen van de overheid, de afgelopen jaren is teruggeschroefd en de sociale lasten zijn toegenomen. Bovendien moeten de overschotten die begin van de jaren 2000 door de PWA-diensten waren opgebouwd, nu aan de overheid worden terugbetaald. Voor Kortessem gaat dit over circa 260.000 euro. Eigenaardig, want voor dienstenondernemingen uit de privé-sector gelden deze terugvorderingen niet.”

Francis CROES