Zelfs al heb je een goed product, dan is het nog altijd geen garantie dat je er op lange termijn succes mee blijft boeken. De bedrijven, waarvan de producten zichzelf verkopen, zijn succesverhalen die de realiteit vaak niet vertegenwoordigen. Tamara Bergmans, zaakvoerder van demarketingafdeling, legt uit waarom een strategisch marketingcommunicatieplan dé solide basis vormt voor elk bedrijf
Het uurwerk-principe
Een uurwerk is volgens Tamara het perfecte voorbeeld, omdat dat pas werkt als alle onderdelen op de juiste plaats zitten. Mist er één onderdeeltje, dan werkt het uurwerk niet of in ieder geval niet naar behoren.
“Dat is juist hetzelfde met je bedrijf. Je moet goed begrijpen dat het succes van je bedrijf niet gestoeld is op één element. Alle onderdelen moeten mooi op zijn plaats zitten en optimaal op elkaar afgestemd zijn”, aldus Tamara. “Een strategisch marketingcommunicatieplan brengt al die onderdelen in kaart en op basis van die stukken bepaal je als bedrijf wat de meest optimale strategie is om je de doelgroep te bereiken. Daarnaast is het een handboek dat je verschillende jaren kan blijven raadplegen.”
Tamara stelt dan ook dat er enkele cruciale vragen zijn die je moet beantwoorden om jouw marketingplan op te stellen::
- Hoe ziet de markt eruit? Welke spelers bevinden zich in deze markt?
- Wat zijn de (communicatie)doelstellingen?
- Wie is de klant en wat is zijn behoefte?
- Hoe luidt de boodschap? Is die op maat van de klant en welke invalshoek/tone of voice wordt er gehanteerd?
- In welke stadium van de customer journey bevinden de klanten zich?
- Met welke communicatiekanalen wordt de doelgroep het meest efficiënt bereikt?
- Heb je een website of een landingspagina waar alle informatie opstaat die je doelgroep belangrijk vindt?
Interne en externe analyses
“Het maken van de interne en externe analyses is vooral een theoretisch stukje. Je moet veel opzoekwerk doen en je moet goed nadenken over je eigen bedrijf”, zegt Tamara.
“Een belangrijke stap is nog steeds het maken van een SWOT-analyse van je huidige marketing-aanpak. Het is een methode om de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van je bedrijf of van je product te evalueren ten behoeve van de strategische planning.”
Volgens Tamara is de tweede stap in het proces het maken van een analyse van de huidige markt. Wat dan weer veel inzichten biedt:
- Is er een bepaalde maatschappelijk ontwikkeling bezig?
- Zijn er bepaalde regelgevingen of overheidsinterventies?
- Hoe is de mindset/perceptie van de klant?
- Wie zijn je concurrenten? Hoe positioneren zij zich, wat maakt hen uniek? En vooral, hoe kan jij ervoor zorgen dat jouw bedrijf uniek is?
Wat zijn je doelstellingen?
“Het is belangrijk om een zeer ambitieuze einddoelstelling te hebben, maar de subdoelstellingen zijn minstens even belangrijk. Zij zorgen ervoor dat je via “behapbare” en operationele stappen kunt zien of je goed bezig bent, waar er bijgeschaafd moet worden, etc. Daarbij is het goed om zoveel mogelijk doelstellingen te kwantificeren door het opzetten van KPI’s (key performance indicators)”, aldus Tamara.
Wie is je klant?
“Die vraag lijkt voor velen enorm vanzelfsprekend”, vertelt Tamara. “Maar toch is het belangrijk dat ondernemingen erover nadenken. Om ervoor te zorgen dat je al je klanten zo efficiënt mogelijk bereikt, moet je eerst een goed beeld hebben over hoe zij denken, waar ze hun informatie halen, wie hen beïnvloedt, etc. Dat noemen we persona’s”, verklapt Tamara. “Op basis van elke persona weet je perfect hoe je die specifieke doelgroep kan bereiken.”
Wat is je boodschap?
“Nu je je klanten écht goed kent, kan je ook de juiste boodschap opstellen. Het is meer dan ooit van belang dat je de boodschap en content schrijft op basis van wat de klant/doelgroep echt belangrijk vindt en niet wat het bedrijf denkt dat de klant belangrijk vindt. Zowel goede copywriting, als de Tone of Voice bepalen of je doelgroep verder leest”, licht Tamara toe.
Gebruik de juiste communicatiekanalen
“Tegenwoordig is online communicatie al wat de klok slaat. Het gebruik van online media heeft inderdaad verschillende voordelen en zorgt ervoor dat niet alleen de bedrijven met de grootste budgetten interessante campagnes kunnen uitvoeren. Zo kan je je doelgroep veel beter targetten, heb je minder budget nodig en kan je alles direct meten”, merkt Tamara op.
“Maar je blind staren op alleen online media is niet goed. Ook de traditionele massacommunicatiekanalen zoals TV, radio, brochures, etc. bewijzen nog steeds hun nut”, vertelt ze verder.
De website is je motor
“Hoe je het draait of keert, de website vormt het hart van heel je communicatieplan”, vindt Tamara. “Als je website niet aansluit op je doel, boodschap en je doelgroep, dan loop je veel potentieel mis”. Op de blog “daarom is je website zo belangrijk voor je bedrijf” beschrijven we uitgebreid hoe waardevol een kwalitatieve website is.”
Implementeer, analyseer, pas aan
“Een grote valkuil is denken dat als je éénmaal de campagne hebt opgestart, je relaxt achterover kan leunen. Het tegendeel is waar, nu begint het pas. Door de campagnes nauwgezet op te volgen en te analyseren, kan je zien of een bepaald communicatiekanaal werkt, of je de juiste woorden hebt gebruikt, etc.”, stelt Tamara vast. “Doordat je continu je campagnes bijstuurt en finetunet, zorg je ervoor dat je geïnvesteerde budget het hoogste rendement genereert. Zo zet je de media zo effectief mogelijk in, om je doelstelling te bereiken.”
Krijg subsidies voor je strategisch marketingplan!
Ook de Vlaamse Overheid ziet de waarde van een strategisch marketingcommunicatieplan als belangrijke en solide basis voor de promotie van je bedrijf, product en/of dienst. Daarom is de kmo-portefeuille in het leven geroepen waardoor je een aantrekkelijke subsidie kan krijgen.
Ben je ervan overtuigd dat je de expertise van demarketingafdeling kan gebruiken voor een strategisch marketingcommunicatieplan? Contacteer ons en wij zorgen voor een succesvolle en efficiënte oplossing op maat!