Er zijn heel wat zoekmachines op het internet, waarvan je de belangrijkste hieronder op de grafiek kan zien. Wat je ook kan zien is dat Google met 81% dé overheersende marktleider is.
Wanneer je gebruik maakt van Google, krijg je gigantisch veel zoekresultaten te zien. Tussen al die zoekresultaten kan je dan nog een onderscheid maken tussen betalende of organische resultaten. De betalende resultaten worden vertaald in advertenties. Die advertenties zijn zeer interessant om je website te ondersteunen en in het begin een boost te geven, maar alles begint vanuit zoekmachineoptimalisatie. Onderzoek van Mediative illustreert dat:
- 10% klikt op Google Advertenties
- 33% klikt op het eerste organische zoekresultaat
- 63% klikt op 1 van de eerste 4 organische zoekresultaten
- Slechts 1% doorklikt naar de tweede zoekresultatenpagina
Het ultieme doel is dus om in de top 4 organische zoekresultaten te geraken. Hoe? Ten eerste is het belangrijk om te weten dat Google denkt vanuit zijn of haar gebruiker. Die moet zo snel mogelijk vinden wat hij of zij zoekt. Ten tweede kan je de volgende 5 spelregels van Google toepassen:
- Contentcreatie is key!
Creëer nieuwe content voor op je website. Een goede manier om dat te doen is door een blog bij te houden. Zo kan je jouw expertise doorgeven aan de bezoekers van jouw website. Langere content scoort beter op Google. Een ‘first page result’ op Google telt gemiddeld 1.890 woorden.
Heb je geen inspiratie of input voor nieuwe content? Geen enkel probleem! Je kan ook oude blogposts updaten met nieuwe content en visuals.
- Visuals blijven belangrijk
Google neemt visuals mee in de algoritmes. Waarom? Beelden maken tekst aantrekkelijker voor je bezoeker en hoe aantrekkelijker bepaalde content is, hoe meer Google ervan houdt! Daarnaast worden de visuals ook opgenomen in Google Afbeeldingen, wat ook voor wat extra traffic zorgt.
Onder visuals vallen ook video’s. Het is zelfs zo dat een video op jouw landingspagina ervoor zorgt dat de kans dat je op de eerste pagina van de organische zoekresultaten staat, stijgt met 53%.
- Schenk voldoende aandacht aan ‘keywords’ of zoekwoorden
Eerst en vooral: wat is een keyword? Het zijn zoekwoorden die worden gebruikt door bezoekers van zoekmachines. Dan volgt de tweede vraag: waarom is een keyword belangrijk? Ze zorgen ervoor dat je inzicht krijgt in de vragen, interesses en problemen van je (potentiële) klanten. Zij grijpen naar die keywords om tijdens hun zoektocht onder woorden te brengen waar ze nu net naar op zoek zijn.
Waarvoor worden die keywords nu eigenlijk gebruikt?
- Het is de basis van jouw content
Elke pagina op jouw website gaat over een onderwerp dat te koppelen valt aan een keyword of keyword phrase.
- Het zorgt voor een doel en creëert begrip
Het is belangrijk dat de keywords die je gebruikt direct in het oog springen.
- Het helpt om zoekmachines te overtuigen
Zoekmachines doorzoeken continue het web om pagina’s te indexeren. Zo bepalen ze de relevantie van jouw content voor de gebruikers van de zoekmachine.
- Maak gebruik van kwalitatieve tags
Weeral een vaag begrip… Tijd voor wat extra duiding! Een tag is een sleutelwoord waarmee de bezoekers en de zoekmachines sneller in sites kunnen zoeken. Het is een tool om de gebruiksvriendelijkheid van jouw website te verhogen. Daarnaast is ook een meta description van belang, dat is het stukje code dat geplaatst wordt in de header van een webpagina, in de broncode. Je geeft hier een korte omschrijving over wat je pagina gaat. Op die manier help je Google. Bij een kwalitatieve meta description kom je weer hoger in de Google Ranking.
- Schenk voldoende aandacht aan linkbuilding
Het laatste onbekende begrip … beloofd! Bij linkbuilding genereren we links vanaf externe pagina’s naar een specifieke pagina om een hogere waardering van Google te krijgen. Wil jij dat ook? Hier volgen een aantal tips om links te creëren:
- Plaats waardevolle content die mensen delen
- Schrijf testimonials
Er zijn dus heel wat manieren om hoger in de Google Ranking te geraken! De ene wat makkelijker dan de andere, maar niets is onmogelijk.
Demarketingafdeling
Wil je graag ondersteuning bij het toepassen van de vijf belangrijkste spelregels van Google? Contacteer ons en dan spelen we het spel samen!