Digitaal is het nieuwe normaal. Dat is tijdens de coronacrisis meer dan ooit duidelijk geworden. Toch is het niet zo eenvoudig voor bedrijven om snel te schakelen naar de invoering van nieuwe digitale werkvormen. Na een digitale doorlichting bij 160 Limburgse ondernemingen stelt Voka Limburg vast dat er nog veel verbetering mogelijk is. “Zo heeft 62% van de ondernemingen nog steeds geen concreet actieplan om werk te maken van de digitale transformatie”, zegt Cathérine Dreesen, directeur Internationalisatie & Innovatie. “Verder zet 6 op de 10 ondernemingen niet in op training en opleiding van het personeel rond digitale vaardigheden. Het valt op dat Limburgse productiebedrijven beter scoren dan de dienstenbedrijven, en dat wie internationaal actief is, meer digitale maturiteit aan de dag legt.”
De conclusie is niet positief. “Onze bedrijven zijn vandaag onvoldoende mee met de digitale omslag”, aldus nog Cathérine Dreesen. “De helft van onze ondernemingen gaat onder de lat door. Laat deze resultaten een wake-up call zijn. Zonder digitale strategie zijn ondernemingen kwetsbaar en moeten ze doorgaans onderdoen qua prestaties, arbeidsproductiviteit, dynamiek en groei. Vandaar ook dat Voka Limburg ondernemingen zal blijven bijstaan om de digitale versnelling door te voeren.”