Wordt 2020 hét jaar om met uw onderneming een eerste stap naar het buitenland te zetten? De opportuniteiten liggen dichterbij dan u denkt. In een land met 17 miljoen potentiële klanten die bovendien dezelfde taal spreken bijvoorbeeld. Juist ja: Nederland. Voor vele Vlaamse bedrijven de eerste buitenlandse markt op de radar. Terecht of niet?
Het Vlaams exportvolume naar Duitsland is groter, maar Nederland is bij uitstek de belangrijkste handelspartner als je het totaalplaatje bekijkt. In 2018 groeide de economie er met ruim 3%. “Maar het personeelstekort zorgt voor een remmend effect in vooral de bouw- en zorgsector”, zegt Dirk Verlee, Vlaamse Economische Vertegenwoordiger (VLEV) voor Flanders Investment and Trade (FIT) in Den Haag.
Opportuniteiten te over
Dat biedt mogelijkheden voor Vlaamse ondernemingen. “Onze noorderburen houden van Vlaamse technologie, om efficiënter samen te werken of processen te automatiseren. Denk aan e-healthtoepassingen die zorg op afstand faciliteren en zo de ziekenhuisopname verkorten, platformen om de samenwerking tussen zorgactoren te verbeteren, enzoverder. Daarnaast groeien veel steden uit tot smart cities waardoor ook andere technologieën op hun radar komen.”
Zelfs in de bouwsector kan Vlaanderen een rol van betekenis spelen. Nederland staat voor een energie-omslag, waarbij zowel industrie als huishoudens de switch naar niet-fossiele energie moeten maken. Voor 2020 wordt in die sector een groei van zo’n 5% verwacht.
En dan is er nog de voedingssector. “Albert Heijn, Jumbo en Lidl vertegenwoordigen samen dan wel twee derde van de markt, toch helpen we Vlaamse voedingsbedrijven hun voet tussen de deur te krijgen door onder meer groepsbezoeken bij inkopers en retailorganisaties te organiseren. Ook de e-commerce blijft boomen in voeding.”
Eén taal, twee (zaken)culturen
Hoewel Vlaanderen en Nederland de taal delen, verschillen de zakelijke omgangsvormen. Bij onze noorderburen verloopt alles op informeel, direct en to the point. Terwijl Vlaamse ondernemers eerst vertrouwen opbouwen en pas nadien een samenwerking afsluiten, gebeurt in Nederland het omgekeerde. Efficiëntie is hét codewoord in het Nederlandse bedrijfsleven.
“Een uitgebreide zakenlunch zal dus niet snel gebeuren. Je zal eerder een lichte broodjeslunch in een vergaderzaal krijgen. Alcohol bij de lunch is trouwens not done.”
Tot slot is de aandacht voor mvo en ecologie bijzonder groot, zowel in het bedrijfsleven als bij de consument.
Ondersteuning nodig voor een vlotte intrede in Nederland? Vragen? Neem contact op met FIT via denhaag@fitagency.com of +31 70 416 81 06. Ontdek ook de activiteiten van FIT in en rond Nederland op Verover De Wereld.